Consumentenbond ontvangt meer dan 77.000 meldingen over variabele energiecontracten
Gepubliceerd op 10/04/2025 23:00 in Binnenland
De Consumentenbond heeft uitzonderlijk veel meldingen ontvangen via het nieuwe meldpunt over variabele energiecontracten. Binnen twee dagen zijn er al meer dan 77.000 meldingen binnengekomen. "Het aantal blijft oplopen. Het is een van de drukst bezochte meldpunten ooit", laat een woordvoerder weten.
De organisatie is bezig met het verzamelen van de meldingen en zal de betrokkenen uiteindelijk om correspondentie vragen. Daarna worden de meldingen onderzocht om te kijken of mensen inderdaad te veel hebben betaald. De Consumentenbond riep mensen begin deze week op zich te melden als zij nu of in de afgelopen vijf jaar een variabel energiecontract hadden, omdat ze dan mogelijk te veel hebben betaald voor hun energierekening.
Het meldpunt komt voort uit een recente uitspraak van het Gerechtshof Amsterdam, waarin werd vastgesteld dat energieleveranciers in strijd met de regels de energietarieven tussentijds verhoogden. De uitspraak ging over één klant van Vattenfall, maar kan gevolgen hebben voor alle consumenten met een vergelijkbaar contract.
De Consumentenbond wil in kaart brengen hoeveel mensen schade hebben geleden en zal ook om tafel gaan zitten met de energiebranche om tot een compensatieregeling te komen en zo een massaclaim te vermijden. Voorlopig blijft het meldpunt nog open voor consumenten.