Lelylijn dreigt verder uit zicht te raken door financiering Nedersaksenlijn

Gepubliceerd op 17/04/2025 19:01 in Binnenland

De langverwachte spoorlijn tussen Noord-Nederland en de Randstad, de Lelylijn, lijkt steeds verder weg te zijn. Na de recente onderhandelingen blijft er bijna niets over van het eerder gereserveerde bedrag van 3,4 miljard euro. Dit geld wordt nu gebruikt voor de aanleg van de Nedersaksenlijn, een spoorverbinding tussen Veendam en Emmen met een kostenplaatje van 1,9 miljard euro.

Burgemeester Klaas Sloots van Stadskanaal reageert verrast op de financieringskeuze. Hij benadrukt echter dat de Nedersaksenlijn positieve effecten zal hebben op de economie in het gebied en kansen biedt aan jongeren in Oost-Groningen, Drenthe en Overijssel om in hun eigen regio te blijven wonen. Toch begrijpt Sloots de teleurstelling vanuit andere noordelijke regio's over het feit dat het geld voor de Lelylijn wordt ingezet voor de Nedersaksenlijn.

Commissaris van de Koning in Groningen, René Paas, uit zijn grote teleurstelling over de financieringskeuze, aangezien de Lelylijn juist de reistijd tussen Groningen en Amsterdam aanzienlijk zou verkorten en de band tussen de Randstad en Noord-Nederland zou versterken. Hij benadrukt dat het geld voor de Lelylijn juist niet voor andere projecten gebruikt zou moeten worden.

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eerder al vastgesteld dat het oorspronkelijke bedrag van 3,4 miljard euro niet voldoende was voor de realisatie van de Lelylijn, waar naar schatting zo'n 13,8 miljard euro voor nodig is. De discussie over de financiering en prioritering van deze spoorlijnen blijft dan ook actueel in politiek en regionaal Nederland.

Lees meer nieuws in binnenland