Landelijke richtlijnen nodig voor inzet van AI bij toetsen in hoger onderwijs
Gepubliceerd op 24/08/2024 07:00 in Binnenland
De Landelijke Studentenvakbond (LSVb) pleit voor landelijke richtlijnen over het gebruik van Artificiële Intelligentie (AI) bij toetsen en ingeleverde stukken in het hoger onderwijs. Er bestaat onenigheid tussen hogescholen en universiteiten over of studenten dit hulpmiddel mogen inzetten, aangezien de ene onderwijsinstelling het aanmoedigt terwijl de ander het verbiedt.
Een populair hulpmiddel onder studenten is ChatGPT, een robot die informatie verstrekt en op basis van bronnen van internet binnen enkele seconden academische stukken kan schrijven, vertalen en corrigeren. Echter, docenten hebben moeite met het aantonen wanneer een tekst is geschreven door een chatbot, omdat plagiaatscanners die gebruik van AI detecteren nog niet waterdicht zijn.
Universitair docent Marelle Attinger van de Open Universiteit merkt op dat bronnen die door ChatGPT worden gebruikt vaak niet bestaan, waardoor de inhoud van het werkstuk slecht is en de student niet voldoet aan de verwachtingen. Momenteel ontbreekt landelijk beleid over de inzet van AI in het onderwijs, waardoor elke onderwijsinstelling zijn eigen regels hanteert, wat leidt tot verwarring onder studenten.
Verschillende onderwijsinstellingen hebben uiteenlopende regels over het gebruik van AI, variërend van verboden tenzij anders vermeld tot het verplicht vermelden van het gebruik van AI, zelfs als er geen gebruik van is gemaakt. De LSVb vindt deze willekeur kwalijk en benadrukt het belang van afspraken over de inzet van AI door onderwijsinstellingen.
Het ministerie van Onderwijs volgt de ontwikkelingen op het gebied van AI in het onderwijs, maar stelt dat onderwijsinstellingen zelf verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs en toetsing. Er wordt momenteel sectorbreed gewerkt aan een visie over de inzet van AI in het onderwijs.
Het gebruik van AI bij toetsen in het hoger onderwijs blijft een kat-en-muisspel, waarbij detectiemethodes en AI-programma's zich blijven ontwikkelen. Sommigen, zoals Universitair docent Attinger, pleiten voor meer bewustwording en educatie onder studenten over het juiste gebruik van technologie in plaats van zich te focussen op mogelijke risico's.