Lokale overheden vragen met spoed om geld van het rijk voor infrastructuur

Gepubliceerd op 31/08/2024 08:00 in Binnenland

Lokale overheden hebben met spoed financiële steun nodig van het rijk om de infrastructuur te onderhouden. Ongeveer 80 procent van de bruggen, sluizen, viaducten en wegen zijn in beheer van gemeenten. Veel van deze structuren dateren uit de jaren 60 en 70 en zijn aan vervanging toe, terwijl wegen steeds meer belasting moeten dragen, wat de slijtage versnelt.

Volgens een rapport van TNO is er jaarlijks al 2,4 miljard euro nodig voor onderhoud, een bedrag dat tegen 2040 zal oplopen tot 3 miljard per jaar. Gemeenten dragen meer dan de helft van deze kosten, waarbij nog geen rekening is gehouden met extra kosten door bodemdaling, zwaardere voertuigen en verduurzaming.

Gemeenten hebben de neiging onderhoud uit te stellen door gebrek aan financiën en prioriteit. Dit uitstelgedrag heeft verschillende redenen, waaronder bezuinigingen op infrastructuur en onduidelijkheid over eigendom van constructies.

Minister Madlener benadrukt dat infrastructuur een kerntaak is van gemeenten en dat zij pijnlijke keuzes moeten maken als er tekorten zijn. Hij wijst erop dat zelfs met extra geld uit Den Haag, de problemen niet direct zullen verdwijnen. Gemeenten zijn zich vaak onvoldoende bewust van de vervangingsopgave en geven niet altijd prioriteit aan vernieuwingen.

Verschillende experts pleiten voor samenwerking tussen gemeenten, provincies en het rijk om de onderhoudsopgave aan te pakken. Door collectief te investeren en te focussen op efficiëntie, kan de vernieuwing van de infrastructuur in een stroomversnelling komen. Hoewel niet elke brug of viaduct direct vervangen hoeft te worden, is het essentieel om te investeren in renovatie en versterking om op lange termijn problemen te voorkomen.

Lees meer nieuws in binnenland