AOb pleit voor landelijke richtlijn bij gebruik van kunstmatige intelligentie in het onderwijs

Gepubliceerd op 04/09/2024 11:00 in Binnenland

De Algemene Onderwijsbond (AOb) roept op tot een landelijke richtlijn voor het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) in de klas. De vakbond constateert dat er nog weinig bewustzijn is over AI bij docenten en scholen, en dat er grote kennisverschillen bestaan tussen verschillende onderwijsinstellingen, wat extra risico's met zich meebrengt.

Volgens de AOb is het voor leerlingen tegenwoordig erg gemakkelijk om werkstukken te laten genereren door tekstgenerator ChatGPT. Er bestaat ook de dreiging dat techbedrijven invloed krijgen op lesmateriaal, en er is een risico dat gevoelige data openbaar worden. Deskundigen waarschuwen al langer voor de risico's van het gebruik van generatieve AI-apps in het onderwijs.

AOb-vicevoorzitter Jelmer Evers benadrukt dat er weinig onderzoek is gedaan naar de impact van kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Hij stelt dat het gebruik van AI in de klas normaal wordt, terwijl de invloed ervan nog niet goed begrepen wordt, vooral omdat het kinderen betreft.

Een duidelijke landelijke richtlijn voor docenten moet helpen om het bewustzijn over AI te vergroten en praktische handvatten te bieden voor het gebruik ervan. De AOb werkt momenteel aan een eigen opzet en wil ook andere onderwijsorganisaties, waaronder het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, hierbij betrekken.

Staatssecretaris Paul (Funderend Onderwijs en Emancipatie) reageert vooralsnog neutraal op het pleidooi voor een richtlijn. Ze erkent de kansen die AI biedt voor gepersonaliseerd leren en ondersteuning van leraren, maar begrijpt ook de zorgen die de snelle ontwikkeling van AI met zich meebrengt. Initiatieven om docenten 'AI-vaardig' te maken zijn reeds gaande, zoals het expertisepunt digitale geletterdheid en gratis AI-cursussen via de Nederlandse AI-coalitie.

Lees meer nieuws in binnenland