Jubileum Kinderpostzegels: 100 jaar steun voor kinderen in nood
Gepubliceerd op 25/09/2024 17:00 in Binnenland
Prinses Margriet heeft vanochtend de speciale jubileumeditie van de Kinderpostzegels onthuld. Dit jaar vieren we het 100-jarig bestaan van deze actie, waarbij kinderen langs de deuren gaan om geld in te zamelen voor kwetsbare kinderen.
In 1924 werd de Kinderpostzegel in het leven geroepen bij koninklijk besluit, met als doel geld op te halen voor "het misdeelde kind". De opbrengst destijds was omgerekend naar nu zo'n 23.143 euro. Later is de Kinderpostzegelactie zoals we die nu kennen ontstaan, toen een schoolmeester kinderen langs de deuren liet gaan met postzegels.
Met de opbrengst van de Kinderpostzegels worden verschillende goede doelen voor kinderen gesteund, zowel in Nederland als in het buitenland. Zo heeft de organisatie onder andere bijgedragen aan de oprichting van de Kindertelefoon en de Kinderombudsman.
Tegenwoordig kunnen kinderen naast zegels ook pleisters, tassen en kaartjes aanbieden aan de deur. Betalen kan via een QR-code, waardoor kinderen niet meer met contant geld over straat hoeven. Ondanks de dalende populariteit van postzegels blijft de Kinderpostzegelactie elk jaar groeien in opbrengst, met in 2023 ruim 9,6 miljoen euro.
De postzegels zijn door de jaren heen wel duurder geworden, mede doordat PostNL de prijs bepaalt en daarbovenop komt de toeslag voor het goede doel. Dit jaar is het thema 'superkracht' gekozen, waarbij de focus ligt op het versterken van de veerkracht van kinderen die het thuis moeilijk hebben.
Kinderpostzegels blijft zich inzetten voor een betere basis voor veerkracht bij kinderen, waarbij ze geloven dat dit een soort superkracht is die nodig is in moeilijke omstandigheden.