Techbedrijven bepalen nieuwsvoorziening jongeren, bedreiging voor democratie
Gepubliceerd op 02/10/2024 03:00 in Binnenland
Uit een onderzoek van het Commissariaat voor de Media blijkt dat grote techbedrijven met algoritmes bepalen welk nieuws jongeren te zien krijgen. Dit vormt een bedreiging voor een goed werkende democratie, omdat jongeren een gevarieerd en pluriform nieuwsaanbod nodig hebben om zich een mening te kunnen vormen en een gezond publiek debat te voeren.
Het onderzoek richtte zich voornamelijk op jongeren die hun nieuws voornamelijk van sociale media halen. Hierdoor missen zij een deel van het nieuws, omdat algoritmes bepalen wat zij te zien krijgen. 78 procent van de jongeren haalt nieuws van platforms zoals Instagram, Tiktok en YouTube, waar nieuws automatisch voorbij komt zonder dat zij er actief naar op zoek zijn.
Jongeren komen ook thuis minder in aanraking met nieuws, volgens onderzoeker Karin Schut. De traditionele manieren van nieuwsconsumptie, zoals het kijken van het journaal op tv of het lezen van een krant, komen steeds minder voor. Jongeren gebruiken zoekmachines om extra informatie op te zoeken en te controleren, in plaats van nieuwswebsites of -apps.
Het Commissariaat pleit daarom voor het reguleren van de grote techbedrijven om een gevarieerder nieuwsaanbod te kunnen garanderen. Er moeten afspraken komen tussen nieuwsorganisaties en techplatformen, wet- en regelgeving en goed toezicht.
Daarnaast zijn nieuwe verdienmodellen nodig voor de nieuwssector, aangezien het lastig is om geld te verdienen met nieuws op sociale media. Nieuwsorganisaties moeten doelgerichte, eigen strategieën ontwikkelen om jongeren te bereiken en te voorzien van betrouwbare en interessante berichtgeving. Subsidies zouden hen hierbij kunnen ondersteunen.
Nieuwsmerken die specifiek gericht zijn op jongeren, zoals NOS Stories en NOS op 3, weten veel jongeren te bereiken. Ook platforms zoals Cestmocro en RapNieuwsTV zijn populair onder jongeren. Deze diensten maken gebruik van beeldtaal en pakkende video's om de aandacht van jongeren te trekken.
Het is van belang dat nieuwsorganisaties een doelgerichte aanpak hanteren om jongeren te blijven bereiken en te voorzien van divers nieuws. Alleen zo kunnen zij voorkomen dat jongeren belangrijke informatie missen en eenzijdig geïnformeerd worden.