Zorgelijke trends in fatbike-ongelukken onder jongeren
Gepubliceerd op 30/10/2024 04:00 in Binnenland
Uit recent onderzoek van kenniscentrum VeiligheidNL blijkt dat de helft van de slachtoffers van fatbike-ongelukken die op de spoedeisende hulp belanden jonger is dan 16 jaar. Tijdens een 'meetweek' waar 82 ziekenhuizen aan deelnamen, werden in totaal 1291 slachtoffers geregistreerd.
Van deze slachtoffers zaten er 96 op een fatbike, 480 op een andere e-bike en 715 op een andere soort fiets. Opvallend is dat bij ongelukken met 'gewone' e-bikes 51 procent van de slachtoffers ouder dan 55 jaar was, terwijl de meeste gewonde fietsers in Noord-Holland werden geregistreerd.
Het exacte aantal fatbikes op de Nederlandse wegen is nog onbekend, in tegenstelling tot de 3,8 miljoen e-bikes die in 2022 op de weg waren. Directeur Martijntje Bakker van VeiligheidNL noemt de resultaten van de meetweek zorgwekkend en benadrukt dat er behoefte is aan meer duidelijkheid over ongevallen met fatbikes en e-bikes.
De politiek heeft al actie ondernomen, met een motie voor een helmplicht en een verbod voor kinderen onder de 14 jaar. VeiligheidNL pleit zelfs voor een verbod tot 16 jaar voor alle elektrische fietsen, gezien de ernst van de verwondingen bij fatbike-ongelukken.
Marcel Aries, voorzitter van Artsen voor Veilig Fietsen, maakt zich ook zorgen over de ernstige letsels die voortkomen uit fatbike-ongelukken. Hij benadrukt dat kinderen onder de 16 jaar bijzonder kwetsbaar zijn, gezien de snelheid waarmee een fatbike kan rijden.
De cijfers uit het onderzoek tonen aan dat 22 procent van de mensen die betrokken zijn bij een fatbike-ongeluk uiteindelijk in het ziekenhuis worden opgenomen. Dit percentage ligt hoger dan bij andere soorten fietsen. Aries waarschuwt voor de gevolgen van de hoge snelheid en het gewicht van de fatbike, vooral voor jonge kinderen met kwetsbare lichamen.