Middelbare school in Zeist experimenteert met stoppen ouders toegang tot cijfers

Gepubliceerd op 04/11/2024 16:00 in Binnenland

Het Jordan Montessori Lyceum in Zeist heeft besloten om als experiment ouders de komende twee maanden geen toegang te geven tot de cijfers van leerlingen via de app Magister. Dit besluit is genomen vanwege zorgen over de stress en prestatiedruk die het permanente meekijken bij leerlingen kan veroorzaken.

Docent economie en bedrijfseconomie Stijn Uittenbogaard is de initiatiefnemer van dit experiment. Uit zijn onderzoek naar prestatiedruk onder 500 leerlingen bleek dat leerlingen van wie de ouders kunnen meekijken in Magister veel meer druk ervaren. Dit kan leiden tot een slechter mentaal welzijn, zoals meer eenzaamheid, hoofd- en buikpijn en slaapproblemen.

Belangenvereniging Ouders en Onderwijs is benieuwd naar de uitkomsten van het experiment op het Jordan Montessori Lyceum. Veel ouders vinden het lastig dat ze de cijfers van hun kinderen al kunnen zien voordat hun kinderen thuis zijn. Ze geven de voorkeur aan een vertrouwensband waarbij de kinderen zelf dingen delen op het moment dat zij dat willen.

De belangenorganisatie merkt op dat de prestatiedruk onder schoolgaande kinderen toeneemt, mede door het gebruik van volg-apps zoals Magister. Het late invoeren van cijfers door leraren tijdens vakanties kan bijvoorbeeld leiden tot discussies en verhoogde prestatiedruk onder leerlingen.

Uittenbogaard van het Jordan Montessori Lyceum en belangenvereniging Ouders en Onderwijs zijn het erover eens dat kinderen meer regie moeten krijgen over hun eigen informatie. Hoewel er voordelen zijn van apps zoals Magister, zoals het eenvoudiger kunnen melden van ziekte, vinden zij dat het meekijken met kinderen beperkt moet worden.

Lees meer nieuws in binnenland