Kinderen hebben spijt van game-aankopen, Unicef maakt zich zorgen
Gepubliceerd op 22/11/2024 12:00 in Binnenland
Uit een enquête van Unicef blijkt dat veel kinderen tussen de acht en twaalf jaar spijt hebben van hun aankopen in games. De kinderorganisatie vroeg 188.000 Nederlandse basisschoolkinderen of ze weleens aankopen doen tijdens het gamen. Ruim 92.000 leerlingen gaven aan dit te doen, waarvan een meerderheid spijt heeft van hun aankopen. De reden voor deze spijt blijft echter onduidelijk.
Unicef uit haar zorgen over de resultaten van de enquête. Directeur Suzanne Laszlo benadrukt dat veel van deze games gratis zijn, maar om verder te komen in het spel hebben kinderen vaak extra's nodig die ze moeten kopen. Dit kan leiden tot druk en zelfs verslaving, vooral bij kinderen die nog jong zijn, soms zelfs nog in groep 5 van de basisschool zitten.
In veel games kunnen spelers geld of virtuele munten uitgeven aan verschillende items, zoals skins in Fortnite, outfits voor het poppetje waarmee je speelt. Ook komen loot boxes voorbij, virtuele schatkistjes waarvan de inhoud een verrassing is. Er is echter al langer discussie over loot boxes, omdat sommigen vinden dat het gokken in de hand werkt.
Volgens NOS Jeugdjournaal-redacteur Joppe Varkevisser speelt groepsdruk een rol bij de aankopen in computerspellen. Hij benadrukt dat toestemming van ouders nodig is voor kinderen om spullen te kopen, maar in de praktijk blijkt dit lastig te handhaven. Waar vroeger een creditcard nodig was, kunnen kinderen nu gemakkelijk via een bank-app betalingen verrichten.
De discussie over game-aankopen en de invloed ervan op kinderen lijkt dus nog niet voorbij. Unicef roept op tot meer bewustwording en eventueel maatregelen om kinderen te beschermen tegen de mogelijke negatieve gevolgen van game-aankopen.