Duurzaamheid in de sieradenbranche: van traceerbare edelstenen tot gerecycled goud
Gepubliceerd op 02/12/2024 13:00 in Binnenland
Een voorzichtige beweging naar meer duurzaamheid is gaande in de sieradenbranche. Dit omvat traceerbare edelstenen en goud, gerecycled goud en zilver, en diamanten uit een laboratorium. Toch blijkt het niet eenvoudig te zijn om deze veranderingen door te voeren.
Het Nederlandse sieradenmerk 'A Beautiful Story' ontving een subsidie waarmee ze werken aan traceerbare edelstenen. Sinds 2021 proberen ze de oorsprong te achterhalen van de miljoen stenen die ze jaarlijks gebruiken. CEO Cathelijne Lania geeft aan dat het een uitdaging is om het complexe netwerk van handelaren te doorgronden en te controleren of de mensen die de stenen delven een eerlijke prijs ontvangen.
Het delven van edelstenen, goud en zilver brengt risico's met zich mee, vooral in de kleinschalige mijnbouw. Deze risico's omvatten schendingen van mensenrechten, zoals kinderarbeid en gedwongen arbeid, evenals milieuproblemen door het gebruik van kwik. Organisatie Solidaridad benadrukt de impact van deze praktijken.
Diamanten, met name die uit conflictgebieden, worden steeds vaker vervangen door in het laboratorium gecreƫerde diamanten. Dit vanwege de lagere CO2-uitstoot en de veranderende perceptie van gemijnde diamanten. Juwelier Rikkoert uit Schoonhoven maakt gebruik van gerecycled goud voor zijn sieraden, wat tot milieuwinst leidt.
De Nederlandse goud-, zilver- en edelstenenbranche streeft ernaar om zoveel mogelijk gerecycled goud te gebruiken. Solidaridad benadrukt dat dit bijdraagt aan CO2-reductie en geen invloed heeft op de hoeveelheid nieuw gemijnd goud. De organisatie moedigt de industrie aan om te investeren in de veiligheid van mijnwerkers.
Hoewel de omschakeling naar duurzaamheid uitdagingen met zich meebrengt, zoals het aanpassen van toevoerketens en het garanderen van traceerbaarheid, geloven voorstanders dat bewustwording en vragen over de herkomst van sieraden een verschil kunnen maken. Het begint met het delen van het verhaal achter de sieraden om consumenten aan te moedigen na te denken over hun aankopen.