Boete van bijna 20 miljoen euro opgelegd voor opkopingspraktijken tickets Colosseum in Italië
Gepubliceerd op 08/04/2025 11:00 in Buitenland
Een ticketbedrijf en zes touroperators in Italië hebben gezamenlijk een boete van bijna 20 miljoen euro gekregen voor opkopingspraktijken van tickets voor het Romeinse Colosseum. Ticketbedrijf CoopCulture, dat van 1997 tot vorig jaar de officiële kaartverkoper was voor het Colosseum, kreeg een boete van 7 miljoen euro. De toezichthouder oordeelde dat het bedrijf niets heeft gedaan om opkoping van tickets te voorkomen en zelf een groot deel van de kaarten reserveerde voor eigen rondleidingen, waarmee het veel winst maakte.
De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM benadrukt dat deze praktijken hebben geleid tot een "substantiële en langdurige onbeschikbaarheid" van tickets voor standaardprijzen voor het populairste toeristische trekpleister van Italië. Consumenten waren hierdoor genoodzaakt om duurdere tickets aan te schaffen die gekoppeld waren aan extra diensten.
Daarnaast hebben de zes touroperators een boete gekregen voor het gebruik van software waarmee zij tickets in grote hoeveelheden kochten, waardoor deze snel niet meer beschikbaar waren op de website van CoopCulture. Vervolgens werden de tickets met extra's zoals rondleidingen of voorrangstoegang verkocht tegen aanzienlijk hogere prijzen, zo stelt de waakhond.
Het onderzoek van de toezichthouder begon in juli 2023, nadat er veel klachten waren binnengekomen dat consumenten bijna geen kans hadden om tickets voor het Colosseum online te kopen tegen officiële prijzen.