Grote A-merken in supermarkt hebben slecht jaar achter de rug

Gepubliceerd op 24/03/2025 21:00 in Economie

De verkoop van de 100 grootste A-merken in de supermarkt is in 2024 met 9 procent gedaald in vergelijking met 2023, mede door het einde van de verkoop van sigaretten. Sinds 1 juli vorig jaar is tabaksverkoop in supermarkten verboden, waardoor tabaksmerken aanzienlijk minder vertegenwoordigd zijn in de lijst.

Volgens directeur detailhandel bij onderzoeksbureau Circana, Irene Hendriksen, worden A-merken steeds minder relevant in de supermarkt. In 2005 vertegenwoordigden de merkfabrikanten bijna 25 procent van de totale supermarktverkopen, maar nu is dit gedaald naar onder de 20 procent.

Verschillende factoren dragen bij aan de verslechterende positie van A-merken, waaronder de groei van huismerken en een toenemende voorkeur van supermarktklanten voor verse producten. Fabrikanten en supermarktketens die ruziƫn over leveringen hebben ook invloed op de omzet. Merken zoals Bonduelle, Senseo, De Ruijter en Quaker zijn flink gedaald in de top 100 door leveringsproblemen bij bepaalde supermarktketens.

Coca-Cola is op dit moment het grootste A-merk in de supermarkt, waarbij opvallend is dat Cola Zero goed is voor 44 procent van de omzet. Hertog Jan is sinds 2022 het grootste biermerk in Nederlandse supermarkten en de kloof met concurrent Heineken wordt steeds groter.

In een supermarkt in Hoofddorp geven klanten aan minder A-merken te kopen vanwege de prijs en de kwaliteit van huismerken. Sommige klanten zijn teleurgesteld omdat bepaalde A-merken niet verkrijgbaar zijn in bepaalde supermarkten, wat kan leiden tot omzetverlies voor zowel de fabrikant als de retailer.

Lees meer nieuws in economie