Vattenfall moet tariefswijzigingen voor klant met variabel contract terugdraaien
Gepubliceerd op 26/03/2025 14:00 in Economie
Het gerechtshof van Amsterdam heeft geoordeeld dat Vattenfall alle tariefswijzigingen die vanaf april 2022 zijn doorgevoerd voor een klant met een variabel contract moet terugdraaien. Dit vonnis bekrachtigt de eerdere uitspraak in een zaak die de klant tegen het energiebedrijf had aangespannen.
Vattenfall had de prijzen voor klanten met variabele contracten vaker verhoogd dan gebruikelijk, vanwege de stijgende kosten na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne. Dit was in strijd met de voorwaarden waarin staat dat prijzen slechts twee keer per jaar aangepast kunnen worden, namelijk begin januari en begin juli.
Het gerechtshof oordeelde dat Vattenfall zich schuldig heeft gemaakt aan "oneerlijke handelspraktijken" en noemde de voorwaarden voor het contract misleidend. Het bedrijf beweerde dat consumenten met een variabel contract weten dat tarieven kunnen veranderen en dat zij de mogelijkheid hebben om binnen dertig dagen op te zeggen.
Claimclub Stichting Eerlijke Handelspraktijken ziet deze uitspraak als een opening voor alle 4,5 miljoen huishoudens met een variabel energiecontract om geld terug te eisen van hun energieleverancier. Het is echter nog afwachten wat de hoogste rechter zal beslissen en of Vattenfall in beroep zal gaan bij de Hoge Raad.
Vattenfall blijft volhouden dat de algemene voorwaarden duidelijk aangeven wanneer tarieven kunnen wijzigen, bijvoorbeeld bij prijsontwikkelingen op de groothandelsmarkten voor elektriciteit en gas. Het bedrijf zal de uitspraak bestuderen en overwegen welke vervolgstappen er genomen zullen worden.