Universal Music verliest een kwart van beurswaarde na teleurstellende kwartaalcijfers

Gepubliceerd op 25/07/2024 16:00 in Economie

Universal Music heeft vanmorgen meer dan een kwart van zijn beurswaarde verloren op de Amsterdamse beurs, met een verlies van ruim 13 miljard euro. Beleggers hebben massaal hun aandelen in de muziekgigant verkocht, als reactie op de nieuwe kwartaalcijfers die gisteravond werden vrijgegeven.

Ondanks dat de cijfers in eerste instantie gunstig leken, met een bijna 50% stijging van de winst in de eerste helft van dit jaar naar ruim 900 miljoen euro dankzij populaire artiesten zoals Taylor Swift en Billie Eilish, waren aandeelhouders teleurgesteld na een nadere analyse. Hoewel Universal Music bijna 15% meer elpees van zijn artiesten heeft verkocht, liggen de inkomsten uit digitale muziek nog steeds vier keer hoger dan die van fysieke geluidsdragers.

In het tweede kwartaal was er wel een omzetstijging van bijna 6%, maar er waren zorgen over het verdienmodel van het muziekbedrijf. De inkomsten uit het streamen van muziek en videoclips op platforms zoals Spotify en YouTube daalden met bijna 4%, en de groei van abonnementen bleef achter bij de verwachtingen van analisten.

Tijdens een gesprek met analisten kondigde Universal ook het einde aan van de samenwerking met Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, waar veel videoclips van Universal-artiesten worden vertoond. Eerder dit jaar had Universal al de samenwerking met TikTok stopgezet, maar sloot het later een nieuwe deal om meer geld te verdienen.

TikTokgebruikers waren dit jaar teleurgesteld over het conflict tussen Universal Music en TikTok over geld.

Lees meer nieuws in economie