Nederlanders geven meer uit aan duurzaam voedsel in 2023

Gepubliceerd op 13/09/2024 09:00 in Economie

Uit onderzoek van Wageningen Economic Research en het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat Nederlanders in 2023 meer geld hebben uitgegeven aan duurzaam eten dan het jaar ervoor. In totaal werd er vorig jaar maar liefst 12,6 miljard euro besteed aan eten met een duurzaamheidskeurmerk, wat een stijging van 14 procent betekent in vergelijking met 2022. Deze toename is hoger dan de stijging in totale voedselbestedingen.

Niet alleen de uitgaven zijn gestegen, ook het aantal verkochte duurzame producten nam toe met 3 procent. Onderzoeker Katja Logatcheva merkt op dat ondanks de prijsstijgingen, de verkoop van duurzame producten blijft groeien.

Met name in supermarkten is de vraag naar duurzame opties groot, maar ook in de horeca stijgt de verkoop van duurzame maaltijden. Dit gaat echter wel ten koste van speciaalzaken die zich richten op duurzaam voedsel, aangezien zij in 2023 zo'n 4 procent minder verkochten dan het jaar ervoor.

Opvallend is dat de verschuiving van niet-duurzaam naar duurzaam vooral merkbaar is bij vlees en zuivel. Zo wordt er steeds meer duurzame kip gekocht, met minimaal één ster van het Beter Leven-keurmerk.

Lees meer nieuws in economie