Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt doel: Nul verkeersdoden in 2050
Gepubliceerd op 21/09/2024 20:00 in Economie
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft op Prinsjesdag aangekondigd dat zij streeft naar nul verkeersdoden in 2050. Dit doel wordt nagestreefd door structurele verbeteringen in verkeersveiligheid aan te brengen, met als bijkomend doel het aantal ernstig gewonden te doen afnemen.
Het aantal aanrijdingen in het verkeer neemt echter juist toe. Dagelijks vinden er 60 tot 70 aanrijdingen plaats, waar gemiddeld 17 kinderen bij betrokken zijn. Elke dag komen gemiddeld twee mensen om het leven in het verkeer. Naast het menselijk leed stellen deskundigen ook vraagtekens bij de kosten die hiermee gemoeid zijn.
Economisch verkeersonderzoeker Wim Wijnen legt uit dat er materiële kosten zijn, zoals medische kosten en voertuigschade, maar ook immateriële kosten, zoals therapie en verlies van levensvreugde. Het in kaart brengen van deze kosten kan lastig zijn.
Het kenniscentrum voor letselpreventie VeiligheidNL maakt gebruik van data van eerstehulpposten en ambulancen en richt zich op veelvoorkomend en ernstig letsel, zoals breuken en hersenletsel. De kosten voor dit letsel zijn gestegen van 27 miljard euro in 2020 naar 33 miljard euro in 2022.
Het kabinet's ambitie om het aantal verkeersslachtoffers te verminderen wordt echter afgezet tegen de maatregelen die momenteel genomen worden. UvA-hoogleraar planologie Marco te Brömmelstroet noemt deze tegenstrijdig. Hij wijst erop dat er al decennia lang meer focus ligt op verkeersdoorstroming dan op verkeersveiligheid.
Te Brömmelstroet pleit voor concrete maatregelen, zoals het instellen van ISA-zones rond basisscholen waar voertuigen niet harder dan 15 kilometer per uur kunnen rijden. Daarentegen vindt medisch en maatschappelijk onderzoeker Ed van Beeck dat de huidige maatregelen van het kabinet onduidelijk zijn en er bezuinigd wordt op belangrijke aspecten zoals preventieve gezondheidszorg en wetenschappelijk onderzoek.
Deskundigen waarschuwen dat er te veel aandacht wordt besteed aan bepaalde aspecten, zoals de fatbike, terwijl de algehele impact van verkeersongevallen en de hiermee gepaard gaande kosten en gezondheidsschade onderbelicht blijven. Het belang van verkeersveiligheid wordt benadrukt, met de nadruk op het feit dat de cijfers omtrent verkeersongevallen een onderschatting vormen en dat er meer aandacht en actie nodig is om dit probleem aan te pakken.