Staking in Amerikaanse havens dreigt wereldwijde scheepvaarthandel te verstoren
Gepubliceerd op 01/10/2024 12:00 in Economie
Vanaf vandaag leggen tienduizenden havenarbeiders langs de Amerikaanse oostkust en in de Golf van Mexico het werk neer. De staking, aangekondigd door de International Longshoremen's Association (ILA), die 47.000 arbeiders vertegenwoordigt, kan een aanzienlijke impact hebben op de wereldwijde scheepvaarthandel.
De ILA eist een stapsgewijze loonsverhoging van 77 procent over zes jaar, terwijl de werkgeversvereniging bereid is om de salarissen met 40 procent te laten stijgen. Daarnaast wil de vakbond meer afspraken over de automatisering van het werk om banen te beschermen.
De staking aan de oostkust zal geen directe gevolgen hebben voor de medewerkers aan de westkust, die onder een andere vakbond vallen. Echter, als de staking lang aanhoudt, kan dit problemen veroorzaken met de wereldwijde containercapaciteit en vertragingen veroorzaken, vooral in China.
Ook Nederland zal de gevolgen van de staking merken, met schepen die voor de kust van Amerika blijven wachten en producten die niet gelost kunnen worden. Hoewel de impact op de Nederlandse markt beperkt lijkt, kunnen er tekorten ontstaan aan industriƫle producten zoals lasers en auto-onderdelen.
In Amerika kunnen met name de auto-industrie en de import van producten als bananen en kersen direct de gevolgen van de staking ondervinden. Het herstel na een staking kan dagen tot weken duren, en de feestdagen lijken vooralsnog gespaard te blijven dankzij eerdere inkopen door bedrijven.
Het blijft afwachten hoe lang de staking zal duren en wanneer de partijen weer om de tafel zullen gaan zitten. President Biden lijkt voorlopig niet van plan te zijn om in te grijpen met een wet om de staking te beƫindigen.