ACM waarschuwt voor dreigende telefoontjes van energieleverancier HEM
Gepubliceerd op 02/10/2024 06:00 in Economie
De Autoriteit Consument & Markt heeft de afgelopen weken tientallen klachten ontvangen over energieleverancier Hollandse Energie Maatschappij (HEM). Het bedrijf stond al onder verscherpt toezicht van de ACM en kreeg een boete voor agressieve handelspraktijken. De toezichthouder waarschuwt nu voor dreigende telefoontjes van het bedrijf.
In 2023 rekende HEM te hoge prijzen, maar na ingrijpen van de ACM moesten de prijzen naar beneden en kregen klanten de kans om gratis over te stappen naar een andere leverancier. Hierdoor wachten veel (oud-)klanten van HEM nog op geld dat zij terug moeten krijgen.
Een voormalige klant, Johnny Rijbroek, geeft aan nog €480 te moeten ontvangen van HEM. Hij werd in december klant tegen gunstige prijzen, maar de rekening viel uiteindelijk honderden euro's hoger uit. Na ingrijpen van de ACM stapte hij over naar een andere leverancier, maar werd desondanks weer gebeld door HEM voor betaling. Het bedrijf dreigde met deurwaarders en zorgde voor angst bij Rijbroek.
HEM lijkt geld te willen vorderen door een verschil van inzicht met de ACM. De energiemaatschappij heeft haar incassoproces tijdelijk stopgezet om de juiste bedragen te innen. De ACM benadrukt echter dat klanten alleen moeten betalen als dit blijkt uit de jaar- of eindafrekening.
De toezichthouder adviseert mensen om niet onder druk gezet te worden en alleen te betalen als de compensatie correct verrekend is op de eindafrekening. Dreigementen met hoge incassokosten of afsluiting van gas en elektriciteit moeten genegeerd worden.