Europese Unie overweegt importtarieven op Chinese elektrische auto's
Gepubliceerd op 05/10/2024 14:00 in Economie
De Europese Unie staat voor een belangrijke beslissing over het invoeren van importtarieven op elektrische auto's uit China. De verkoop van deze auto's neemt snel toe en dat baart de EU zorgen.
In 2020 was slechts 3,5 procent van de wereldwijd verkochte elektrische auto's van Chinese makelij, maar dit is inmiddels gestegen tot ruim 27 procent. Zowel bekende merken zoals Tesla en Volvo, als Chinese merken winnen aan populariteit op de Europese markt.
Om de Europese auto-industrie te beschermen tegen de concurrentie uit China, zijn er sinds deze zomer al tijdelijke importtarieven van kracht. Nu wordt er gestemd over nieuwe tarieven die vijf jaar lang geldig zullen zijn. De hoogte van het tarief kan per fabrikant verschillen, afhankelijk van de ontvangen staatssteun.
Hoewel de nieuwe tarieven gunstig zouden moeten zijn voor Europese autofabrikanten, zijn zij niet allemaal blij met de ontwikkelingen. Bedrijven zoals Volkswagen vrezen tegenmaatregelen van China, gezien hun sterke aanwezigheid op de Chinese markt.
Deskundigen waarschuwen dat de importtarieven uiteindelijk nadelig zullen zijn voor de consument. De prijzen van Chinese elektrische auto's zullen stijgen, maar fabrikanten kunnen ervoor kiezen om de winstmarges te verlagen in plaats van de prijzen te verhogen.
De EU is echter niet de enige die importtarieven hanteert, aangezien de Verenigde Staten en Canada al tarieven tot wel 100 procent hebben ingesteld. Deskundigen benadrukken dat de EU een compromis heeft bereikt met lagere tarieven, maar dat verdere gevolgen niet uitgesloten zijn.
De uiteindelijke beslissing over de importtarieven zal grote invloed hebben op zowel de Europese consument als de auto-industrie. Het is een belangrijk moment om de opkomst van de Chinese markt te reguleren en de concurrentiepositie van Europese fabrikanten te beschermen.