Tankstations langs snelwegen moeten zich aanpassen aan opkomst elektrische auto's

Gepubliceerd op 06/10/2024 19:00 in Economie

Het aantal elektrische auto's neemt snel toe en het einde van benzine en diesel komt in zicht. Daarom moeten ook tankstations langs de snelweg veranderen. Nederland loopt voorop in de wereld met laadpalen voor elektrische auto's. Fastned begon twaalf jaar geleden met snellaadstations langs de snelweg en is nu een van de grootste aanbieders in Europa.

Naast benzinepompen zijn er nu ook snellaadstations te vinden. Elektrische auto's kunnen daar in een kwartier grotendeels worden opgeladen. Oliemaatschappijen mengen zich ook in de markt, hoewel ze nog minder laadpunten hebben dan Fastned.

Oliemaatschappijen worden op sommige plaatsen gedwongen laadpalen weg te halen vanwege nieuwe wetgeving. Shell kreeg bijvoorbeeld te maken met het weghalen van laadpalen. Het totaal aantal snelladers is het afgelopen jaar echter fors toegenomen.

In 2028 lopen veel concessies af en moeten vergunningen opnieuw worden verdeeld. Er is discussie tussen bedrijven en de overheid over hoe dit moet gebeuren. De klant staat centraal in de nieuwe regels, die veilig tanken en laden en goede toilet- en horecavoorzieningen moeten waarborgen.

Fastned heeft al een snellaadstation met eigen horeca en toiletten in Belgiƫ. Oprichter Michiel Langezaal vindt het niet logisch als Fastned ook benzine zou moeten verkopen. Opsplitsen in drie vergunningen lijkt daarom de beste oplossing.

Shell wil in de toekomst alle energie op tankstations aanbieden, inclusief benzine, diesel, biobrandstoffen en elektrisch laden. De faciliteiten worden uitgebreid, met meer horeca en een kinderspeelplaats. Minister Madlener is momenteel in overleg met alle partijen over de nieuwe concessiewet.

Lees meer nieuws in economie