Autofabrikanten vragen om uitstel van strenge CO2-uitstootregels

Gepubliceerd op 08/10/2024 01:00 in Economie

Autofabrikanten, waaronder Stellantis (Fiat, Chrysler, Citroën, Peugeot, Dodge en Opel), roepen op tot een uitstel van de strengere CO2-uitstootregels die de Europese Unie heeft opgesteld. Ook Duitse en Franse bedrijven delen deze zorgen.

Vanaf 1 januari 2025 zullen de grenzen voor CO2-uitstoot geleidelijk verlaagd worden, met als doel om in 2035 een grens van 0 te bereiken voor alle nieuw verkochte auto's in de EU. Echter, autofabrikanten zoals Stellantis beweren dat consumenten elektrische auto's nog afwijzen vanwege de hoge prijs en beperkte bereik.

De Europese Vereniging van Autofabrikanten (ACEA), Renault en Volkswagen dringen ook aan op soepelere regels. Het niet halen van de CO2-doelstellingen kan leiden tot boetes in miljarden euro's, wat een zware last kan leggen op de industrie.

Sectoreconoom transport en automotive van ING, Rico Luman, voorspelt dat veel fabrikanten moeite zullen hebben om aan de CO2-doelstellingen te voldoen, voornamelijk door de lage vraag naar elektrische auto's. Echter, niet alle fabrikanten steunen het verzoek tot uitstel, zoals Volvo die al een lage uitstoot heeft en investeert in innovatie.

De Europese autobranche kampt al langer met tegenvallende verkoopcijfers, wat resulteerde in winstwaarschuwingen voor bedrijven zoals Stellantis, Volkswagen, Mercedes-Benz en BMW. Het Europees parlement bespreekt de crisis en richt zich op het verbeteren van concurrentieposities en het behouden van banen.

Ondertussen groeit de populariteit van Chinese merken op de Europese markt, wat zorgen opwekt over een mogelijke dominantie. Om dit te voorkomen, heeft de Europese Unie tijdelijke importtarieven opgelegd aan Chinese elektrische auto's, wat resulteert in hogere prijzen voor consumenten.

Lees meer nieuws in economie