Omzet biologische producten stijgt met 50% in vijf jaar tijd
Gepubliceerd op 08/10/2024 13:00 in Economie
De omzet van biologische producten is in vijf jaar tijd met meer dan 50 procent toegenomen, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau CPS GFK. Vorig jaar bedroeg de omzet 1,4 miljard euro, terwijl dit vijf jaar geleden nog 900 miljoen euro was. Het marktaandeel van biologische producten is licht gestegen naar vier procent.
De stijging van de omzet komt voornamelijk door het toenemende aanbod in supermarkten, waar steeds meer biologische producten standaard worden aangeboden, zoals pompoenen, gember en rode- en witte kool.
Hoewel de omzet flink is gestegen, blijft het marktaandeel van biologische producten achter doordat slechts een kleine groep consumenten biologisch koopt. Prijs blijkt vaak een struikelblok te zijn, aangezien biologische producten duurder zijn dan niet-biologische producten.
'Nudging' in supermarkten, waarbij teksten en kleuren consumenten aanmoedigen om voor biologische producten te kiezen, heeft de verkoop ook gestimuleerd. Zo stijgt de omzet gemiddeld met 20 procent door deze marketingtechnieken.
Om meer consumenten te bewegen om biologisch te kopen, moeten de prijzen omlaag en het aanbod groter worden. Telers spelen hierin een belangrijke rol. Akkerbouwer Dingeman Burgers heeft bijvoorbeeld 10 procent van zijn land biologisch, maar twijfelt nog om volledig over te schakelen vanwege de onzekere afzet en de risico's die het veranderende klimaat met zich meebrengt voor biologische landbouw.