Teruggang vaste telefonie zet stevig door in Nederland
Gepubliceerd op 11/10/2024 23:00 in Economie
De Autoriteit Consument & Markt concludeert dat minder dan de helft van de Nederlandse huishoudens nog een vast telefonieabonnement heeft. In 2012 waren er nog meer dan 7,5 miljoen aansluitingen, terwijl dat aantal nu is gedaald naar 4.150.000. Niet alle huishoudens met een abonnement hebben daadwerkelijk een telefoon aangesloten.
Telecomanalist Ed Achterberg van Telecompaper merkt op dat veel mensen vast telefonie in hun internetpakket hebben zitten en er maandelijks voor betalen, maar het eigenlijk niet gebruiken. Slechts 20 procent van de huishoudens neemt nog vaste telefonie bij het afsluiten van een nieuw telecom-abonnement. Vooral ouderen hechten nog waarde aan hun vaste telefoonnummer om bereikbaar te blijven voor familieleden.
Hoewel er in het tweede kwartaal van dit jaar nog 1 miljard minuten werd gebeld met de vaste lijn, is dit een daling van 80 procent in vergelijking met 12 jaar geleden. Mensen geven de voorkeur aan communiceren via apps, e-mail, mobiel bellen of bellen via apps, waarbij bellen met een vaste lijn achteraan staat.
Telecombedrijven hebben hun verdienmodel al aangepast naar focus op mobiele data en vast internet, aangezien het gebruik van de vaste lijn steeds verder afneemt. Desondanks zal de vaste lijn volgens Achterberg op een of andere manier blijven bestaan, bijvoorbeeld voor systemen die een vaste lijn vereisen of voor mensen die altijd bereikbaar willen blijven met hun vaste telefoon.