Rabobank zegt maandelijks 10.000 klanten de deur te wijzen vanwege witwasrisico's
Gepubliceerd op 18/10/2024 22:00 in Economie
Rabobank heeft aangegeven dat ze de afgelopen tijd ongeveer 10.000 klanten per maand hebben beëindigd. Dit werd onthuld door Rabobank-bestuurder Philippe Vollot tijdens een interne bijeenkomst in september, die is vastgelegd in een video die is vrijgegeven door Follow The Money (FTM).
Vollot legde uit dat banken verplicht zijn om hun klanten te controleren op witwasrisico's en indien nodig melding te doen bij de autoriteiten. Als klanten geen bevredigende uitleg kunnen geven, moet de relatie met de bank worden beëindigd.
Rabobank heeft in de afgelopen twee jaar hun aanpak van risicobeperking verscherpt. Vollot meldde dat de bank voorheen ongeveer duizend klanten per maand afscheid nam, maar dat dit aantal nu vertienvoudigd is.
De reden voor het versneld beëindigen van klantrelaties is de toegenomen aandacht waar Rabobank onder is komen te staan. Het Openbaar Ministerie is sinds eind 2022 een strafrechtelijk onderzoek gestart naar de bank vanwege mogelijke nalatigheid bij antiwitwascontroles.
Vollot, die in hetzelfde jaar bij de bank in dienst kwam, is verantwoordelijk voor de aanpak van financiële misdrijven en leidt een herstelprogramma. Een woordvoerder van de bank heeft bevestigd dat er de afgelopen maanden een piek is geweest in het aantal klanten dat de bank heeft verlaten om verschillende redenen.
Rabobank heeft onder andere klanten verwijderd die betrokken waren bij fraudezaken, klanten die weigerden benodigde gegevens te verstrekken voor antiwitwascontroles, en zakelijke klanten die hun bedrijf hadden opgeheven. De woordvoerder gaf aan dat de aantallen klanten die vertrekken gestaag afnemen en dat de verwachting is dat de volumes zullen normaliseren na afronding van het herstelprogramma.