Chinese economie hapert: groei van slechts 4,6 procent in het afgelopen kwartaal
Gepubliceerd op 19/10/2024 06:00 in Economie
De Chinese economie vertoont tekenen van stagnatie, met gesloten restaurants en winkels die het straatbeeld domineren. Een duidelijk voorbeeld hiervan is de recente sluiting van de grote restaurantketen Din Tai Fung. Vandaag werd bekend dat de economische groei in China het afgelopen kwartaal het laagst was in ruim een jaar, namelijk 4,6 procent ten opzichte van een jaar eerder.
Het groeipercentage van 4,6 procent zou voor veel Europese landen als positief worden gezien, maar voor China valt het tegen. Het land streeft nu naar een groei op jaarbasis van 5 procent.
Hoogleraar Eswar Prasad van de Cornell University wijst op een negatieve spiraal waarin de Chinese economie gevangen zit, met cyclische en structurele problemen die elkaar versterken. Een combinatie van afnemende groei, deflatie, verlies van vertrouwen in het overheidsbeleid, vergrijzing en problemen in de vastgoedsector vormen een enorme uitdaging. Investeringen in vastgoed zijn bijvoorbeeld met 10 procent gedaald.
Om deze uitdagingen aan te pakken, heeft Peking in september het grootste financiële steunpakket sinds de coronapandemie geïntroduceerd. De overheid heeft het hele jaar door maatregelen genomen om de vastgoedsector, banken en lokale overheden te ondersteunen, met als doel stabilisatie van de vastgoedmarkt, aandelenmarkt en binnenlandse vraag.
In het verleden behaalde China groeicijfers van 10 procent, waardoor de huidige 4,6 procent als teleurstellend wordt gezien. Desondanks is de economie wel gegroeid, met een toename in winkelverkopen en industriële productie, evenals een daling van de werkloosheid in stedelijke gebieden naar 5,1 procent.
De matige groei in China heeft ook gevolgen voor de Europese economie. Bedrijven uit Europa ondervinden moeilijkheden bij het exporteren van producten naar China vanwege de verminderde vraag. Daarnaast ervaren Europese auto fabrikanten concurrentie vanuit China, vooral op het gebied van elektrische auto's. De Europese Unie heeft eerder dit jaar tijdelijke importtarieven op Chinese elektrische auto's ingevoerd om de Europese auto-industrie te beschermen. Fabrikanten zoals Volkswagen, Mercedes-Benz en Stellantis hebben te kampen met moeilijke tijden.