Blokker vraagt uitstel van betaling aan na tien jaar van financiële problemen
Gepubliceerd op 04/11/2024 21:00 in Economie
De Nederlandse winkelketen Blokker heeft vanochtend aangekondigd dat ze uitstel van betaling heeft aangevraagd, wat vaak een voorbode is van een faillissement. Met ruim 400 winkels in Nederland en 3500 werknemers, heeft Blokker de afgelopen tien jaar te kampen gehad met financiële moeilijkheden. In 2011 leed Blokker voor het eerst verlies, nadat het bedrijf eerder meerdere winkelketens met duizenden winkels en werknemers had.
Retaildeskundigen wijzen op de veranderende tijden als mogelijke oorzaak van de problemen bij Blokker. De opkomst van online retailers zoals Bol.com en discountwinkels zoals Action hebben bijgedragen aan de neergang van de traditionele winkelketen. Blokker heeft te laat ingezet op online verkoop, waardoor ze de concurrentie niet konden bijbenen.
Na jaren van reorganisaties en pogingen om het imago van Blokker op te frissen, bleven de financiële resultaten teleurstellend. Ondanks een overname in 2019 en het verminderen van verliezen, heeft Blokker nog steeds te maken met hoge schulden, verergerd door de coronapandemie. Dochterbedrijf BCC vroeg al faillissement aan in 2023.
Blokker heeft nu om uitstel van betaling gevraagd, vanwege de hoge schulden, stijgende loonkosten en hoge huren. Experts verwachten dat een faillissement onvermijdelijk is, maar dat Mirage Retail Group, het moederbedrijf van Blokker, mogelijk een doorstart wil maken met Blokker in afgeslankte vorm.
De bewindvoerder zal de komende tijd onderzoeken welke mogelijkheden er zijn voor de toekomst van Blokker. Retaildeskundigen tonen geloof in de potentie van Blokker, maar erkennen dat het bedrijf drastische veranderingen moet doorvoeren om te overleven in de steeds veranderende retailmarkt.