Chinese webshop Temu moet handelspraktijken aanpassen om boetes te voorkomen

Gepubliceerd op 09/11/2024 10:00 in Economie

De Chinese webshop Temu heeft van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) te horen gekregen dat het zich beter aan het Europese consumentenrecht moet houden. Als Temu niet binnen een maand meldt hoe het zijn handelspraktijken zal aanpassen, riskeert het bedrijf mogelijk boetes. Dit werd namens meerdere Europese consumententoezichthouders bekend gemaakt.

Uit het onderzoek van de toezichthouders blijkt dat Temu nog steeds nepkortingen op zijn website toont, aftelklokken gebruikt om kopers onder druk te zetten en niet duidelijk is over de echtheid van reviews. Aangezien deze overtredingen in alle Europese landen plaatsvinden, hebben alle Europese consumententoezichthouders besloten tot een gezamenlijke actie, waar ook de ACM in Nederland aan deelneemt.

ACM-bestuurslid Manon Leijten benadrukt het belang van samen optreden tegen schendingen van consumentenrechten in de Europese Unie. Dit is niet alleen in het belang van de consumenten, maar ook van online retailers die zich wel aan de regels houden.

Nationale toezichthouders hebben de bevoegdheid om boetes op te leggen. In Nederland kan Temu bijvoorbeeld een boete van 900.000 euro per overtreding verwachten.

Eerder dit jaar dienden de Consumentenbond en zestien andere consumentenorganisaties een klacht in bij de nationale toezichthouders tegen Temu. Zij beweerden dat het bedrijf verboden technieken gebruikt om consumenten te beïnvloeden, klanten moeite hebben om hun account op te heffen en dat contactgegevens moeilijk te vinden zijn voor klantenservice. Deze praktijken zijn in strijd met Europese wetgeving en dienen te worden aangepakt.

Lees meer nieuws in economie