Problematische tijden voor Duitse auto-industrie en toeleveranciers
Gepubliceerd op 23/11/2024 05:00 in Economie
Industrieconcern Bosch heeft aangekondigd dat er de komende jaren wereldwijd nog eens 5500 banen zullen verdwijnen, waarvan 3800 in Duitsland. Dit nieuws komt nadat eerder dit jaar al een grote reorganisatie werd aangekondigd waarbij 7000 banen zouden worden geschrapt.
De banen zullen voornamelijk verdwijnen bij de tak die zich bezighoudt met software voor zelfrijdende auto's en ook bij de afdeling die zich richt op elektrisch rijden. Europese consumenten kopen door inflatie minder snel auto's en stappen trager over op elektrische voertuigen dan verwacht. Dit zorgt voor overcapaciteit bij Europese autobedrijven, die daardoor minder onderdelen bestellen bij toeleveranciers zoals Bosch.
In Nederland heeft Bosch verschillende locaties, waar in totaal 3050 werknemers actief zijn. Het bedrijf richt zich hier onder andere op software, logistiek en huishoudapparaten.
Ook andere Duitse autotoeleveranciers, waaronder Continental, Schaeffler en ZF Friedrichshafen, hebben soortgelijke problemen. Zij kondigden eerder dit jaar aan ook duizenden banen te zullen schrappen.
Duitse automerk Volkswagen heeft te kampen met hoge loonkosten en plant naast een grote reorganisatie ook de sluiting van drie fabrieken in Duitsland. Werknemers wordt gevraagd 10 procent van hun loon in te leveren om banen te kunnen behouden.
Daarnaast heeft het Amerikaanse automerk Ford aangekondigd dat er de komende drie jaar 4000 banen zullen verdwijnen in Europa, voornamelijk in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De problemen in de Duitse auto-industrie lijken dus ook effect te hebben op andere automerken en toeleveranciers in Europa.