Afname iDeal-transacties op Black Friday voor het eerst sinds 2016
Gepubliceerd op 30/11/2024 12:00 in Economie
Op Black Friday zijn er dit jaar voor het eerst sinds 2016 minder online aankopen gedaan via iDeal. Gisteren werden er 5,82 miljoen transacties verwerkt, wat een afname van ruim 18 procent is in vergelijking met vorig jaar.
De afname laat zien dat mensen niet meer alleen op de 'koopjesvrijdag' wachten om te bestellen, maar ook in de dagen ervoor al aankopen doen. Dit is een trend die al langer gaande is.
In de week voor Black Friday steeg het aantal iDeal-betalingen met 27 procent ten opzichte van vorig jaar, naar 36,25 miljoen. Veel winkeliers promoten wekenlang 'Black Friday kortingsacties'.
Currence iDeal merkt op dat de impact van de kortingsweek op de online betaalmarkt elk jaar groter wordt. Hoewel Black Friday sinds 2016 de drukste dag van het jaar was voor iDeal, werden dit jaar de meeste transacties verwerkt op maandag 25 november. Dit komt doordat de salarisuitbetalingen dit jaar vielen in de week voor Black Friday.
Ondanks het groeiende succes van Black Friday zijn er ook al jaren kritiekpunten op het fenomeen. Een adviesorgaan van de overheid heeft vorig jaar nog gewezen op de toenemende 'wegwerpmaatschappij' die steeds meer afval creƫert.
Winkeliers klagen dat klanten steeds hogere kortingen verwachten rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst, wat voor ondernemers moeilijk vol te houden is.
Daarnaast wordt er gewaarschuwd voor 'nepaanbiedingen' door instanties zoals de Autoriteit Consument en Markt en de Consumentenbond. Soms worden prijzen in de aanloop naar Black Friday verhoogd, zodat de korting groter lijkt, terwijl de uiteindelijke verkoopprijs na verloop van tijd lager kan zijn.