Hulp bij bankzaken steeds vaker nodig voor volwassen Nederlanders
Gepubliceerd op 08/12/2024 03:00 in Economie
Volgens een rapport van het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer hebben volwassen Nederlanders steeds meer hulp nodig bij het regelen van hun bankzaken. Vooral bij internetbankieren ervaren miljoenen mensen problemen. Het rapport is opgesteld door een overleg van banken, toezichthouder De Nederlandsche Bank, winkels, webshops en consumentenclubs.
Uit het onderzoek blijkt dat het aantal mensen dat zelfstandig bankzaken kan regelen, de afgelopen vier jaar is afgenomen bij vrijwel alle diensten. Onder andere internetbankieren, betalen bij webwinkels en het openen van een rekening vallen hieronder.
Hoewel de bankensector beweert de zelfstandigheid te vergroten met programma's, online lessen en workshops, zijn er nog geen verbeteringen zichtbaar. De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) wijt dit aan het feit dat het programma pas in 2024 effectief op gang kwam.
Vooral bij diensten zoals het openen van een bankrekening, het activeren van een bankpas en geld overmaken hebben veel mensen hulp nodig. Dit geldt voor onder andere 65+'ers, mensen met beperkingen en mensen die digitaal minder vaardig zijn. Bijna een kwart van de volwassen Nederlanders kan ook niet zelfstandig contact opnemen met de bank voor vragen.
Fraudeurs maken ook gebruik van de digitale zwaktes van bankklanten, bijvoorbeeld door zich voor te doen als bankmedewerker. De NVB benadrukt dat banken zich blijven inzetten om ervoor te zorgen dat iedereen, indien nodig met hulp, zijn bankzaken kan regelen.