Organisatieadviesbureau McKinsey betaalt 650 miljoen dollar voor schikking om zaak marketing verslavende pijnstillers af te sluiten
Gepubliceerd op 14/12/2024 10:00 in Economie
Organisatieadviesbureau McKinsey heeft in Amerika een schikking getroffen van 650 miljoen dollar om een lopend onderzoek over de marketing van verslavende pijnstillers af te sluiten. Als onderdeel van de deal mag McKinsey zich niet bezighouden met de marketing, verkoop of promotie van verdovende middelen.
De overeenkomst omvat een proeftijd van vijf jaar, waarin McKinsey zich moet houden aan de voorwaarden. Aanklagers beweerden dat McKinsey Purdue Pharma had geadviseerd over hoe ze de verkoop van de verslavende pijnstiller OxyContin konden stimuleren. Het adviesbureau werd beschuldigd van samenzwering en obstructie van de rechtsgang.
In de aanklacht stond dat McKinsey "willens en wetens" had samengespannen met Purdue en anderen om de misleidende etikettering van receptgeneesmiddelen te ondersteunen. Daarnaast werd McKinsey beschuldigd van het opzettelijk vernietigen en verduisteren van documenten om het onderzoek van het ministerie van Justitie te belemmeren.
Een voormalige partner van McKinsey zal volgende maand schuld bekennen aan deze aanklachten. Het adviesbureau adviseerde meerdere grote medicijnfabrikanten jarenlang over hoe ze hun omzet konden verhogen, onder meer door reclame voor zware pijnstillers te richten op risicogroepen voor verslaving.
McKinsey heeft eerder bijna 1 miljard dollar geschikt in andere rechtszaken vanwege zijn rol in de opioïdencrisis. Het bedrijf kondigde in 2019 aan dat ze klanten niet meer zouden adviseren over opioïden. In reactie op de schikking in Amerikaanse media betreurt McKinsey de dienstverlening aan Purdue Pharma en de acties van de voormalige partner die documenten had verduisterd.
"We hadden moeten beseffen hoeveel schade opioïden in onze maatschappij veroorzaken. En we hadden geen verkoop- en marketingwerk voor Purdue Pharma moeten doen", aldus McKinsey. De jaaromzet van McKinsey wordt geschat op 16 miljard dollar en het bedrijf zegt de crisis en hun eerdere werk voor opioïdenfabrikanten altijd te zullen betreuren.