Workshop digitaal bankieren helpt mensen met online bankzaken
Gepubliceerd op 15/12/2024 22:00 in Economie
In de bibliotheek van Venlo vond een workshop digitaal bankieren plaats, georganiseerd door de bibliotheek en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). De workshop was bedoeld om mensen te helpen met het regelen van hun bankzaken, aangezien een groeiende groep moeite heeft met internetbankieren.
Een groep van zeven deelnemers kwam bijeen om meer te leren over internetbankieren. Veel mensen missen het persoonlijke contact met hun bank, nu bankzaken steeds meer online worden geregeld. Vooral ouderen en mensen met beperkingen ervaren moeite met de digitalisering van de banksector.
Uit recent onderzoek blijkt dat miljoenen volwassenen hulp nodig hebben bij het openen van een bankrekening of het overmaken van geld. De digitale taal is voor velen niet te begrijpen en het is makkelijk om verdwaald te raken op een website. Daarom organiseert de NVB online lessen en workshops om mensen te ondersteunen.
Anke Jacobs, de docent van de workshop in Venlo, benadrukt dat veel mensen moeite hebben met zaken als 'tikkies'. Vooral voor mensen die al moeite hebben met de Nederlandse taal kan online bankieren een uitdaging zijn. De banken zijn zich bewust van de problemen en proberen op verschillende manieren beter bereikbaar te zijn voor mensen die hulp nodig hebben.
Het is echter nog te vroeg om te zien of deze hulpprogramma's effect hebben. Ronald Veld, programmamanager toegankelijk bankieren bij de NVB, benadrukt dat het niet alleen een bankenprobleem is, maar een bredere maatschappelijke kwestie. Er moet gekeken worden naar manieren waarop mensen nog steeds mee kunnen doen in de maatschappij.