TV kijken tijdens tanken steeds populairder bij Nederlandse tankstations

Gepubliceerd op 29/12/2024 12:00 in Economie

Meerdere tankstations in Nederland bieden nu de mogelijkheid om tv te kijken via het brandstofvulpistool. Nozzle TV, mini-beeldschermen op de vulpistolen, toont nieuws, recepten en reclame tijdens het tanken. Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich vervelen tijdens het tanken en daarom extra aandacht hebben voor het vulpistool.

Op dit moment zijn er 72 locaties in Nederland waar tv gekeken kan worden tijdens het tanken, met in totaal zo'n 500 schermen. Dit aantal moet volgend jaar meer dan verdubbelen. Zodra het vulpistool wordt gepakt, begint Nozzle TV automatisch af te spelen.

Directeur Pascal van Nisselroy van Smarter Nozzle, het bedrijf achter Nozzle TV, geeft aan dat advertenties in de toekomst mogelijk meer gepersonaliseerd zullen worden. Via het kenteken kan het bedrijf informatie verzamelen over het type auto en de bestuurder.

Reacties aan de pomp zijn gemengd. Adverteerders zijn enthousiast vanwege de hoge attentiewaarde van de schermen tijdens het tanken. Consumentenpsycholoog Patrick Wessels benadrukt het belang van tijd en capaciteit om de aandacht te trekken. Hoewel sommigen de afleiding als irritant kunnen ervaren, blijkt het moeilijk om niet naar het scherm te kijken.

Gedragseconoom Eva van den Broek wijst op de invloed van bewegend beeld en reclame op ons brein. Ze benadrukt dat we vaak ontvankelijker zijn voor reclame dan we denken. Er wordt echter gediscussieerd over de wenselijkheid van deze vorm van reclame in de openbare ruimte.

Gedragswetenschapper Lotte Verstijnen waarschuwt voor het stimuleren van impulsaankopen door reclames op Nozzle TV. Ze benadrukt dat het medium effectief kan zijn, maar dat de inhoud van de reclames kritisch bekeken moet worden. Smarter Nozzle houdt rekening met mensen die geen behoefte hebben aan reclame tijdens het tanken en laat altijd een aantal pompen vrij van schermen.

Lees meer nieuws in economie