Fraude met neptelefoontjes neemt toe volgens Fraudehelpdesk
Gepubliceerd op 12/04/2025 21:00 in Tech
Het aantal meldingen van fraude via neptelefoontjes stijgt snel, zo meldt de Fraudehelpdesk aan het AD. In de eerste drie maanden van dit jaar zijn bijna 10.000 meldingen gedaan, meer dan drie keer zo veel als vorig jaar.
Criminelen maken steeds vaker gebruik van kunstmatige intelligentie om realistische stemmen na te bootsen en oplichtingsscripts in elkaar te zetten, zegt cyberdeskundige Anouk Vos. Hierdoor is het gemakkelijker geworden om mensen op te lichten en geld af te troggelen.
Een veelvoorkomende truc is een neptelefoontje van bijvoorbeeld Amazon over een iPhone-bestelling. Via een keuzemenu word je met een 'medewerker' verbonden die vraagt een app te installeren om de bestelling te annuleren. In werkelijkheid geef je oplichters toegang tot je apparaat, wat kan leiden tot het plunderen van je bankrekening.
Volgens Vos was het voorheen lastig om dit soort fraude te plegen, maar dankzij toegankelijke tools en snelle AI is het nu voor iedereen mogelijk. Criminelen hoeven weinig tot geen investering te doen en lopen weinig risico.
Niet alle neptelefoontjes leiden tot schade, aangezien sommige mensen snel ophangen en vervolgens een melding doen bij de Fraudehelpdesk. Vos adviseert om altijd zelf naar de instantie te bellen die je probeerde te benaderen om te controleren of het telefoontje echt was.