Zalando klaagt Europese Commissie aan vanwege Digital Services Act
Gepubliceerd op 27/06/2023 13:00 in Tech
Kleding- en cosmeticawebshop Zalando heeft de Europese Commissie aangeklaagd vanwege de nieuwe Digital Services Act. Volgens de webshop wordt het onterecht behandeld als een 'zeer groot online platform'. De Digital Services Act is een nieuwe wet die bedoeld is om grote techbedrijven als Alphabet, Amazon, TikTok, Twitter en Apple aan te pakken vanwege hun grote invloed op het internet.
Deze bedrijven zouden een extra verantwoordelijkheid hebben om het internet veiliger te maken. Ze moeten onder meer meer doen om online haatberichten en desinformatie tegen te gaan. Ook moeten ze een gedragscode opstellen en harder optreden tegen nepartikelen. Er staan in totaal negentien bedrijven op de lijst van grote techbedrijven die onder de Digital Services Act vallen.
Zalando wordt behandeld als een groot online platform vanwege het aantal bezoekers op de website. Maandelijks heeft de webshop 83 miljoen bezoekers, maar volgens topman Robert Gentz willen minder dan 31 miljoen daarvan ook daadwerkelijk iets kopen. Gentz vindt het oneerlijk dat Zalando is aangewezen op basis van het aantal bezoekers, terwijl alle andere bedrijven op de lijst zijn aangewezen op basis van het aantal gebruikers.
Gentz stelt dat de methodologie van de Europese Commissie niet goed is toegepast. Zalando wil niet geassocieerd worden met de achttien andere bedrijven op de lijst die zich niet aan de regels zouden houden. Dit is volgens Gentz slecht voor het merk van Zalando.
De Digital Services Act gaat op 25 augustus in. De Europese Commissie heeft nog niet gereageerd op de aanklacht van Zalando.