Merknaam Twitter verdwijnt: Elon Musk kondigt grote veranderingen aan
Gepubliceerd op 24/07/2023 22:00 in Tech
Het bekende sociale mediaplatform Twitter zal binnenkort niet meer onder deze naam bekendstaan. Eigenaar Elon Musk heeft het vertrouwde logo, een witte vogel op een blauwe achtergrond, vervangen door de letter X. Deze verandering is volgens Musk slechts het begin van een reeks grote veranderingen die hij voor ogen heeft.
Waarom juist de letter X is gekozen als nieuwe naam wordt verklaard door de voorkeur van Musk voor deze letter. In 1999 richtte hij X.com op, de voorloper van de betaaldienst PayPal. Ook zijn ruimtevaartbedrijf SpaceX en zijn nieuwe AI-bedrijf xAI bevatten de letter X in hun namen. Zelfs de naam van Musks zoon, X Æ A-12, kreeg door de rechter een extra X toegevoegd. Met een knipoog grapte Musk op Twitter dat hij een subtiele hint niet kon weerstaan: hij is dol op de letter X. Zijn profielfoto op Twitter is inmiddels ook vervangen door het beeld van de letter X en X.com verwijst nu naar Twitter.com.
De plannen van Musk zijn niet nieuw, want in oktober gaf hij al aan dat Twitter als "springplank" moet dienen voor de lancering van de allesomvattende app, genaamd X. Om dit te realiseren zal de naam Twitter worden veranderd in X, zo kondigde de nieuwe CEO Linda Yaccarino aan. Volgens Yaccarino staat X voor "ongelimiteerde interactiviteit" en zal het platform alles bieden. Hoewel Twitter al functies biedt zoals audio, video en een berichtendienst, zullen er nieuwe toevoegingen in de vorm van een betaaldienst en marktplaats komen. Hoe deze toevoegingen er precies uit zullen zien, is nog onduidelijk.
Maar zijn deze ambities wel haalbaar? Het bouwen van een marktplaats binnen een app is technisch gezien mogelijk, gezien de shopfunctie van Instagram en de concurrent van Marktplaats op Facebook. Echter, Musk zal de uitdaging moeten aangaan om genoeg gebruikers naar de app te trekken die niet alleen geïnteresseerd zijn in nieuws, maar ook graag producten willen kopen en verkopen. Hij en Yaccarino zullen de komende tijd moeten overtuigen waarom gebruikers Twitter of X zouden verkiezen boven bestaande platforms. Bovendien brengen deze plannen financiële risico's met zich mee. Musk zelf heeft aangegeven dat de advertentie-inkomsten van Twitter zijn gehalveerd en het bedrijf heeft aanzienlijke schulden. Mogelijk zal Musk uit zijn eigen vermogen, dat door Bloomberg wordt geschat op 232 miljard dollar, moeten investeren.
Een naamsverandering brengt ook risico's met zich mee. Twitter is wereldwijd bekend, mede dankzij zijn herkenbare naam en logo. Het vervangen van deze bekendheid door de algemeen klinkende naam X kan werken als een schone lei, vooral als de app verder wordt uitgebouwd. Echter, in het begin zal X veel minder herkenbaar zijn. Eerdere grote techbedrijven zoals Google en Facebook hebben ook naamswijzigingen ondergaan, maar behielden nog steeds hun merknamen. Musk lijkt daarentegen echt afscheid te willen nemen van de merknaam Twitter.
Kortom, de merknaam Twitter zal binnenkort verdwijnen en plaatsmaken voor X, als onderdeel van de grootschalige veranderingen die Elon Musk voor ogen heeft. Hoewel de plannen nog veel onduidelijkheden bevatten, zal X volgens de nieuwe CEO de interactiviteit op het platform maximaliseren en nieuwe functies bieden zoals een betaaldienst en marktplaats. Of deze ambities haalbaar zijn en hoe de gebruikers zullen reageren op de naamswijziging, zal in de toekomst moeten blijken.