TikTok-gebruikers in de EU kunnen gepersonaliseerde algoritmes uitschakelen en krijgen verbod op gepersonaliseerde advertenties
Gepubliceerd op 05/08/2023 01:00 in Tech
TikTok zal binnenkort wijzigingen doorvoeren waarmee gebruikers in de Europese Unie de mogelijkheid krijgen om gepersonaliseerde algoritmes op het platform uit te schakelen. Daarnaast komt er een verbod op gepersonaliseerde advertenties voor Europese gebruikers tussen de 13 en 17 jaar oud.
Deze aanpassingen worden gedaan om te voldoen aan de Digital Services Act (DSA), een Europese wet die grote online platforms verplicht om strenger op te treden tegen illegale video's en advertentiebeperkingen op te leggen. Gebruikers moeten ook de mogelijkheid hebben om de platforms te gebruiken zonder geprofileerd te worden.
Met de wijzigingen bij TikTok kunnen gebruikers het gepersonaliseerde algoritme op de "voor jou" pagina uitschakelen. Op deze pagina wordt de inhoud aangepast aan het online gedrag van gebruikers. Als het algoritme uitgeschakeld wordt, zullen gebruikers populaire video's te zien krijgen die relevant zijn voor hun regio en voorkeurstaal, in plaats van video's op basis van hun persoonlijke interesses en kijkgedrag.
De keuze voor niet-gepersonaliseerde inhoud kan door de gebruikers zelf gemaakt worden. Wanneer gepersonaliseerde content uitgeschakeld wordt, kunnen gebruikers nog steeds video's zien van de accounts die zij volgen. Deze video's worden dan in chronologische volgorde weergegeven, in plaats van op basis van hun kijkgedrag.
Gebruikers hebben momenteel al de mogelijkheid om gepersonaliseerde advertenties uit te schakelen. TikTok wil dit nu automatisch doen voor gebruikers tussen de 13 en 17 jaar oud.
TikTok is niet het enige bedrijf dat zich moet houden aan deze nieuwe regels. Ook andere sociale media, zoals YouTube, Instagram en X, voorheen Twitter, moeten voldoen aan deze regels.
Er is nog geen duidelijkheid over wanneer deze aanpassingen exact worden ingevoerd. De deadline die in de DSA is vastgesteld, is 28 augustus.