Luchthaven Schiphol en Havenbedrijf Rotterdam spannen rechtszaak aan tegen overheid vanwege 5G-frequentieverdeling
Gepubliceerd op 17/04/2023 00:02 in Tech
Luchthaven Schiphol en het Havenbedrijf Rotterdam hebben besloten om een rechtszaak aan te spannen tegen de overheid vanwege de verdeling van frequenties voor 5G. Dit bevestigt een woordvoerder van Schiphol naar aanleiding van een artikel in het Financieele Dagblad. De bedrijven vinden dat ze te weinig ruimte krijgen in het Nationaal Frequentieplan van minister Adriaansens en stellen dat verdere innovatie en digitalisering daardoor onmogelijk wordt gemaakt.
Een voorbeeld dat de Schiphol-woordvoerder noemt, is de automatisering van de bagagekelder, waarvoor een eigen 5G-netwerk noodzakelijk is. De luchthaven en de haven willen meer plek voor eigen, lokale 5G-netwerken op de nog te verdelen 3,5 GHz-band dan het kabinet in zijn plannen heeft gereserveerd. Ook maken ze bezwaar tegen hoe die schaarse ruimte wordt verdeeld.
Een kwart van de ruimte op de 3,5 GHz-band is gereserveerd voor lokaal gebruik, bijvoorbeeld voor de eigen mobiele netwerken die Schiphol en de Rotterdamse haven willen hebben. De overige frequenties worden geveild, waarop telecomproviders kunnen bieden om die (nog) snellere 5G-variant landelijk aan consumenten te leveren.
Het plan was om de veiling begin 2022 te houden, maar dit werd uitgesteld. De veiling staat nu gepland voor het najaar, maar een woordvoerder van minister Adriaansens erkent dat de rechtszaak mogelijk tot uitstel leidt. Hij stelt dat er veel verschillende belangen spelen bij de verdeling van de 5G-frequenties en dat het ministerie heeft geprobeerd om daarbij een zo goed mogelijke afweging te maken.
De rechtszaak van Schiphol en de Rotterdamse haven kan mogelijk opnieuw tot vertraging leiden bij de komst van de snellere variant van 5G-internet. Het is nog niet duidelijk of de veiling kan doorgaan en de zaak zal moeten worden afgewacht.