Onrust onder ontwikkelaars van Unity-platform vanwege nieuwe prijsmethode

Gepubliceerd op 15/09/2023 21:00 in Tech

Het softwarebedrijf Unity heeft aangekondigd dat het vanaf volgend jaar een andere prijsmethode zal hanteren, wat heeft geleid tot ontevredenheid onder ontwikkelaars in de gamingwereld. Momenteel betalen ontwikkelaars alleen voor een abonnement, maar vanaf 1 januari zullen zij ook moeten betalen voor elke keer dat een game wordt gedownload. Deze extra kosten worden echter pas in rekening gebracht vanaf een bepaalde drempel. Unity benadrukt dat 90 procent van de ontwikkelaars geen last zal hebben van deze verandering.

Het Unity-platform wordt vaak gebruikt door ontwikkelaars, waarbij populaire games zoals Pokémon Go, Genshin Impact en Among Us zijn gemaakt. Desondanks zijn game-ontwikkelaars bezorgd over de verandering in de prijsmethode. Matthijs van de Laar van ontwikkelaar Twirlbound geeft aan dat er veel onrust is ontstaan binnen zijn bedrijf. Hoewel de games van Twirlbound zelden de drempel bereiken waarbij extra betalingen vereist zijn, is het vertrouwen in Unity ernstig beschadigd.

Ook Thomas Huster van Total Mayhem Games twijfelt nu aan het softwareplatform. Hij vindt het zorgelijk dat Unity plotseling de spelregels verandert en betwijfelt of zijn bedrijf nog langer met zo'n partij wil samenwerken. Overstappen naar een ander platform is echter niet eenvoudig, aangezien dit veel tijd en geld vereist om nieuwe vaardigheden in een andere engine te ontwikkelen.

Een nieuwe aankondiging van Unity kan mogelijk een nieuwe ontwikkeling inluiden, waardoor de bedragen op termijn mogelijk nog verder zullen stijgen, zo vreest Derk de Geus van Paladin Studios. Hij geeft aan dat een van zijn games bijna twintig miljoen keer is gedownload en dat zijn bedrijf mogelijk duizenden euro's per maand moet gaan betalen met de nieuwe regeling van Unity. Dit kan schadelijk zijn voor ontwikkelaars, vooral diegenen wiens games weinig tot geen omzet genereren.

Hoewel De Geus begrip heeft voor de situatie van Unity, aangezien het bedrijf momenteel verlies draait, vindt hij de prijsmethode van concurrent Unreal beter. Unreal vraagt namelijk 5 procent van de opbrengsten van een game, in plaats van een bedrag per installatie. Hij relativeert echter ook de impact van de verandering van Unity door te benadrukken dat slechts een kleine groep ontwikkelaars te maken zal krijgen met de drempel.

Het is duidelijk dat de nieuwe prijsmethode van Unity voor onrust heeft gezorgd in de gamingwereld. Ontwikkelaars uiten hun bezorgdheid over de veranderende spelregels en de mogelijke financiële consequenties. Hoewel Unity benadrukt dat de verandering slechts gevolgen zal hebben voor een beperkte groep, is het vertrouwen van ontwikkelaars beschadigd en overwegen sommigen zelfs om over te stappen naar andere platforms.

Lees meer nieuws in tech