Europese Commissie dringt bij Facebook, X en TikTok aan om actiever in te grijpen tegen Russische beïnvloeding verkiezingen
Gepubliceerd op 26/09/2023 23:00 in Tech
Vicevoorzitter Vera Jarouvá van de Europese Commissie roept grote sociale mediaplatforms zoals Facebook, X (voorheen Twitter) en TikTok op om meer te doen om pogingen van Rusland om verkiezingen te beïnvloeden tegen te gaan. Deze oproep komt naar aanleiding van de recente verspreiding van desinformatie op sociale media in Slowakije en Polen in aanloop naar de aankomende verkiezingen in beide landen. Volgens Jarouvá is het aannemelijk dat Rusland en andere "kwaadaardige partijen" dezelfde tactieken willen gebruiken om de verkiezingen voor het Europees Parlement in 2022 te beïnvloeden.
Jarouvá beschuldigt Rusland ervan halve waarheden en leugens te verspreiden via sociale media, met als doel om de indruk te wekken dat een democratisch bestuur niet beter is dan een autocratisch bestuur. Ze benadrukt dat de grote platforms hier actief tegen moeten optreden. In het bijzonder richt ze zich tot X, dat volgens haar het grootste verspreidingskanaal van nepnieuws is. Ze waarschuwt X dat ze het platform nauwlettend in de gaten houdt en dat ook zij zich aan strenge gedragsregels moeten houden.
Deze oproep tot actie vanuit de Europese Commissie volgt op een toenemende bezorgdheid over de impact van desinformatie op verkiezingen. Het verspreiden van valse informatie via sociale media kan grote invloed hebben op de publieke opinie en het verloop van verkiezingen beïnvloeden. Daarom is het essentieel dat sociale mediaplatforms hun verantwoordelijkheid nemen en maatregelen treffen om deze vorm van manipulatie tegen te gaan.
Het is niet de eerste keer dat Facebook, X en TikTok onder vuur liggen vanwege het verspreiden van desinformatie en het faciliteren van buitenlandse beïnvloeding van verkiezingen. Deze platforms hebben al verschillende stappen ondernomen om dit probleem aan te pakken, zoals het verwijderen van nepaccounts en het labelen van misleidende informatie. Echter, het blijft een voortdurende uitdaging om deze platforms volledig vrij te maken van desinformatie en buitenlandse inmenging.
De Europese Commissie roept daarom op tot meer transparantie en samenwerking tussen de platforms en de autoriteiten om de verspreiding van desinformatie effectiever te kunnen bestrijden. Het is van belang dat de platforms actief samenwerken met factcheckers en andere betrouwbare bronnen om misleidende informatie te identificeren en te verwijderen. Daarnaast moeten zij gebruikers bewust maken van de gevaren van desinformatie en hen voorzien van betrouwbare informatie om zo een gezonde publieke discussie te bevorderen.
Het is nu aan de grote sociale mediaplatforms om gehoor te geven aan de oproep van de Europese Commissie en hun inspanningen te vergroten om de verspreiding van desinformatie en de beïnvloeding van verkiezingen tegen te gaan. Alleen door gezamenlijke actie kunnen we deze bedreiging voor onze democratieën effectief aanpakken en mensen voorzien van betrouwbare en onpartijdige informatie.