Twitter, onder leiding van Elon Musk, ervaart sterke daling in advertentie-inkomsten
Gepubliceerd op 05/10/2023 20:00 in Tech
Sinds de overname van Twitter door Elon Musk heeft het sociale medium, dat nu bekend staat als X, ten minste 55 procent minder advertentie-inkomsten, zo meldt persbureau Reuters. Het bedrijf kampt met moeilijkheden in het behouden van adverteerders als gevolg van de onvoorspelbare bedrijfsvoering onder leiding van Musk. Onlangs heeft het bedrijf een plotselinge naamswijziging ondergaan en vorig jaar in november werden bijna 3700 medewerkers ontslagen.
Volgens een ingewijde heeft ceo Linda Yaccarino van X contact opgenomen met de banken die Musk hebben geholpen met de financiering voor de aankoop van Twitter, om de bedrijfsplannen door te nemen.
Musk heeft toegegeven dat het platform te maken heeft met een daling van inkomsten door advertenties. Hij legt de schuld bij activisten, die druk zouden uitoefenen op bedrijven om te stoppen met adverteren op X.
Afgelopen week meldde Yaccarino dat ongeveer 1500 merken zijn teruggekeerd als adverteerders op het platform. Negentig van de honderd belangrijkste adverteerders zijn in de afgelopen twaalf weken teruggekomen. Yaccarino is optimistisch en verwacht dat X winst zal maken in het eerste kwartaal van 2024.
Voor een platform zoals X is de advertentieverkoop in de Verenigde Staten van cruciaal belang. Deze advertenties dragen namelijk voor 90 procent bij aan de inkomsten van het bedrijf.