Een jaar onder Elon Musk: Twitter transformeert onder zijn leiding
Gepubliceerd op 27/10/2023 21:00 in Tech
Het eerste jaar van Elon Musk als eigenaar van Twitter is allesbehalve normaal verlopen. Na het betreden van het hoofdkantoor met een wastafel en de woorden 'Let that sink in', heeft het sociale platform een nieuwe naam (X), is er bezorgdheid over desinformatie en is er slechts een klein deel van het oorspronkelijke personeelsbestand overgebleven. Hoe ziet het bedrijf eruit na één jaar onder Musk?
Na een langdurige overnamesoap verwierf Musk Twitter voor ongeveer 44 miljard dollar. Een van zijn eerste stappen was om het platform van de beurs te halen, zodat hij hervormingen kon doorvoeren zonder verplichtingen aan aandeelhouders. Hij voerde meerdere grote ontslagrondes door, waardoor het personeelsbestand drastisch werd verminderd van 7500 naar ongeveer 1500 medewerkers.
Een van de grootste hervormingen die Musk introduceerde, was het afschaffen van het 'blauwe vinkje' als 'echtheidskeurmerk' voor bekende personen en bedrijven. In plaats daarvan konden gebruikers nu tegen betaling van 8 dollar per maand een blauw vinkje krijgen. Musk beweerde dat dit zou helpen in de strijd tegen spam en nepaccounts, en dat Twitter minder afhankelijk zou worden van adverteerders.
Echter, de introductie van dit systeem leidde direct tot misbruik en chaos. Betalende gebruikers deden zich voor als beroemdheden en verspreidden desinformatie en haatberichten, wat Twitter aanzienlijke imagoschade opleverde. Verschillende andere besluiten, zoals het niet meer handhaven van het nepnieuwsbeleid en het opschorten van het account van oud-president Trump, zorgden ook voor onrust en kritiek.
In januari werd een online peiling gehouden onder Twittergebruikers om te bepalen of Musk moest vertrekken als CEO, nadat een ruime meerderheid vond dat hij moest vertrekken. Pas in mei werd Linda Yaccarino benoemd tot de nieuwe leider van het platform. Hoewel Musk nu de "chief technology officer" is, blijkt hij in de praktijk nog steeds de baas te zijn.
In juli kondigde Musk plotseling aan dat de naam Twitter zou veranderen in X, inclusief het beroemde blauwe vogeltje. De nieuwe naam heeft echter niet kunnen voorkomen dat het platform wordt geassocieerd met desinformatie. De Europese Commissie onderzoekt momenteel of X genoeg doet om de verspreiding van haatberichten, desinformatie en terroristische content tegen te gaan.
Volgens onderzoeken is het aantal haattweets op het platform sterk toegenomen sinds de overname van Musk, terwijl de advertentie-inkomsten juist dalen. Ook het aantal downloads van de app en het aantal actieve dagelijkse gebruikers nemen af. X beweert echter dat negentig van de honderd belangrijkste adverteerders in de afgelopen twaalf weken zijn teruggekeerd en voorspelt winst in het eerste kwartaal van 2024.
Critici zijn het erover eens dat X weinig overeenkomsten vertoont met het bedrijf waar Musk een jaar geleden binnenliep met een wastafel. De toekomst van het platform blijft echter optimistisch volgens X en Musk.