LinkedIn bestaat twintig jaar: van cv-site naar betrouwbaar sociaal medium

Gepubliceerd op 04/05/2023 10:00 in Tech

Morgen bestaat LinkedIn twintig jaar. Het sociale medium voor werkende en werkzoekende mensen is in de afgelopen twee decennia uitgegroeid tot een groot sociaal netwerk met wereldwijd zo'n 930 miljoen leden. LinkedIn is behoorlijk belangrijk voor recruiters, aangezien het veel inzicht geeft in iemands carrière en een interessant advertentiekanaal is. Weinig controverse is er rond LinkedIn in tegenstelling tot andere sociale media. LinkedIn is veel meer geworden dan een cv-site en wordt steeds meer als advertentieplatform gebruikt door bedrijven. Het is ook een betrouwbaar sociaal medium, waarin professionals werkwijsheden spuien en recruiters op zoek zijn naar dé perfecte kandidaat.

Françoise Buitelaar van YoungCapital Next, een recruitmentbureau, zegt dat LinkedIn wel belangrijk is, maar dat recruiters vooral afhankelijk zijn van de eigen database van mensen. Zij halen hieruit zo'n 60 procent van de kandidaten en van LinkedIn zo'n 30 procent. Haar bedrijf zet ook steeds vaker sociale media zoals TikTok, Snapchat, en Instagram in om starters op de arbeidsmarkt, van 16 tot 24 jaar, te bereiken.

LinkedIn heeft weinig controverse gekend in vergelijking met andere sociale media. Het platform heeft eens het nieuws gehaald vanwege berichten dat Rusland en China via LinkedIn bedrijfsgeheimen probeerden te stelen. Ook moest het account van Tweede Kamerlid Wybren Van Haga teruggeplaatst worden nadat het verwijderd was. Volgens de rechter waren er onduidelijke regels over wat wel en niet mag.

Ondanks de concurrentie van andere sociale media heeft LinkedIn zich bewezen als een betrouwbaar persoonlijk medium voor professionals en recruiters. Bedrijven maken steeds meer gebruik van LinkedIn als advertentieplatform en LinkedIn is ook een betrouwbare bron van informatie over werkwijsheden van professionals en kandidaten voor recruiters.

Lees meer nieuws in tech