Google lanceert experimentele zoekmachine met AI-mogelijkheden
Gepubliceerd op 10/05/2023 23:00 in Tech
Google heeft de lancering aangekondigd van een experimentele manier om te zoeken. Het nieuwe systeem, genaamd Search Generative Experience, toont een groot zoekveld dat een groot deel van de zoekmachine overneemt. Dit is een belangrijke stap voor het bedrijf, dat zichzelf al jaren een 'AI-first' bedrijf noemt en nu meer dan ooit duidelijk wil maken dat het zoeken naar informatie bij Google de beste keuze is.
Google's zoekmachine heeft geduchte concurrentie van ChatGPT en Microsoft Bing. Het nieuwe systeem biedt echter een antwoord op deze concurrentie. Het begint met een zoekopdracht en genereert vervolgens een antwoord op de vraag, met links naar websites die kunnen bewijzen dat de informatie klopt. Gebruikers kunnen ook vervolgvragen stellen, maar in een jasje van Google. De conversatie-modus zoals ChatGPT en Bing die hebben, ontbreekt hierbij. Advertenties zijn nog steeds aanwezig.
Het systeem is momenteel alleen beschikbaar als experiment in de Verenigde Staten en niet voor alle vragen. Het systeem geeft alleen antwoorden als het systeem denkt dat het relevant is. Het gaat geen antwoorden geven op gezondheidsvragen en vragen over financiën. Het systeem mag ook geen persoonlijkheid hebben, dus geen antwoorden vanuit de ik-vorm.
Google heeft onlangs ook aangekondigd dat generatieve AI in zijn kantoor-apps zal worden geïntegreerd. Het bedrijf probeert met deze AI-mogelijkheden een inhaalslag te maken na de lancering van ChatGPT die niet direct een leidende rol in de wereld wist te spelen en na een slechte lancering van chatbot Bard.
Naast de experimentele zoekmachine werkt Google ook aan nieuwe bewerkings-opties voor Google Foto's, waarbij gebruikers foto's kunnen bewerken alsof ze in Photoshop bezig zijn. Zo kunnen gebruikers foto's bewerken waarop niet alle objecten zichtbaar zijn.
Google ziet de AI-mogelijkheden als een rode draad door allerlei diensten. Dit is een belangrijke stap in de geschiedenis van Google en kan de zoekmachine nog waardevoller maken.