Duitse overheid ontmaskert Russische desinformatiecampagne op social media
Gepubliceerd op 26/01/2024 19:00 in Tech
Het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken heeft een grootschalige desinformatiecampagne op social media blootgelegd, aldus een recent rapport. Tussen 20 december en 20 januari hebben experts met speciale software het platform geanalyseerd en maar liefst 50.000 nepaccounts ontdekt. Deze accounts hebben zich schuldig gemaakt aan meer dan een miljoen tweets, gericht op Duitsland, met als doel de publieke opinie te beïnvloeden met betrekking tot de oorlog in Oekraïne.
Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel zorgden deze nepaccounts voor een overvloed aan valse informatie over Duitsland, waarbij ze zelfs leek te verwijzen naar posts van betrouwbare nieuwsmedia zoals Die Welt, de Süddeutsche Zeitung en Der Spiegel zelf. Wanneer gebruikers op de links klikten, ontdekten ze dat ze naar nepaccounts werden geleid.
Een belangrijke aanwijzing dat Rusland achter deze desinformatiecampagne zit, is dat de nepaccounts veel taalfouten bevatten en niet actief waren tijdens Russische feestdagen. Bovendien werd er een bericht verspreid via een nepaccount van minister van Buitenlandse Zaken Baerbock, waarin stond dat de oorlog in Oekraïne binnen drie maanden voorbij zou zijn. Dit bericht werd 389 keer geliket en 45 mensen hebben het verder verspreid.
Het nepaccount van Baerbock leek op het eerste gezicht erg echt, maar kon worden ontmaskerd door een teken uit het Russische alfabet. Het ministerie van Buitenlandse Zaken maakt zich grote zorgen over de mogelijke invloed van deze desinformatiecampagne op het stemgedrag van de kiezers. Dit jaar worden er namelijk verkiezingen gehouden in drie Duitse deelstaten en in juni zullen burgers in de EU naar de stembus gaan voor het Europees Parlement. Duitsland heeft de resultaten van het onderzoek gedeeld met de EU, omdat er gevreesd wordt voor de beïnvloeding van het stemgedrag van kiezers door Rusland met behulp van nepaccounts.
Daarnaast hebben de onderzoekers van het ministerie geconcludeerd dat Rusland al langere tijd een grootschalige desinformatiecampagne voert, die reeds in 2022 aan het licht kwam. Ook Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Italië en Oekraïne waren doelwitten van deze campagne. In datzelfde jaar heeft Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, aangekondigd dat het een omvangrijk netwerk van 29 Instagram- en 1633 Facebookaccounts heeft ontmanteld, wat werd bestempeld als de "grootste en meest complexe campagne sinds het begin van de oorlog in Oekraïne".
De ontdekking van deze desinformatiecampagne heeft de bezorgdheid bij het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken doen toenemen. Het nieuws komt op een cruciaal moment, aangezien er belangrijke verkiezingen aankomen. Het is van essentieel belang dat maatregelen worden genomen om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan en de integriteit van de verkiezingen te waarborgen.