Influencers kunnen met certificaat transparantie in reclames op sociale media aantonen**

Gepubliceerd op 22/04/2024 17:00 in Tech

**

Influencers die geld verdienen met het plaatsen van foto's of video's op sociale media moeten voortaan transparanter zijn over gesponsorde content. Dankzij een certificaat van de vereniging voor data en marketing (DDMA) kunnen zij aantonen dat zij zich aan de reclameregels houden. Het keurmerk, dat in samenwerking met de Stichting Reclame Code en de Bond van Adverteerders is opgezet, is bedoeld om de transparantie van reclames op sociale media te vergroten.

Het certificaat is momenteel nog gratis, maar vanaf augustus zal er een bedrag van 50 euro voor worden gevraagd. Influencers die het certificaat behalen laten zien dat zij op de hoogte zijn van de reclameregels en krijgen een vermelding in een openbaar register. Namen zoals Bram Krikke, Eloise van Oranje, Kaj Gorgels en Geraldine Kemper zijn hier al terug te vinden.

Om in het register te blijven, moeten influencers elk jaar opnieuw de toets afleggen. Indien zij zich niet houden aan de reclameregels, kunnen zij uit de lijst worden verwijderd. Bedrijven zoals Unilever, L'Oréal, de Nederlandse tak van Coca-Cola, TUI en Heineken geven aan alleen nog te willen samenwerken met influencers die het certificaat hebben.

Er is behoefte aan meer kennis over de regels omtrent gesponsorde content bij influencers. Martijn de Kemp van DDMA legt uit dat de regels constant veranderen, waardoor het voor influencers moeilijk kan zijn om bij te blijven. Zo geldt bijvoorbeeld ook het ontvangen van gratis producten of het lenen van een auto als reclame. Ook is het verboden om nepvolgers te kopen, reclame te maken voor vapes of advies te geven over beleggen en crypto.

Influencers die zijn opgenomen in het openbare register worden gemonitord door de Reclame Code Commissie. Met behulp van kunstmatige intelligentie worden eventuele overtredingen van de Nederlandse Reclame Code opgespoord. Indien een influencer in de fout gaat, krijgt deze de kans om de foto of video vrijwillig aan te passen zonder boete.

Op 1 januari 2024 stonden er 1548 influencers, vloggers of YouTubers geregistreerd bij de KVK. Ongeveer 150 van hen hebben meer dan 500.000 volgers, wat betekent dat het toezicht voor deze groep strenger zal zijn.

Lees meer nieuws in tech