Nederlandse claimorganisaties starten zaak tegen Apple vanwege vermeende bewuste vertraging iPhones
Gepubliceerd op 24/04/2024 11:00 in Tech
Twee Nederlandse claimorganisaties, ConsumentenClaim en Stichting Aequitas Belangenbehartiging, zijn een zaak begonnen tegen techgigant Apple. De organisaties beweren dat Apple met opzet software-updates heeft uitgebracht die de prestaties van de iPhone 6, 7 en SE verminderden en een onderliggend defect aan de batterij verborgen hielden.
Consumenten die een iPhone 6, 7 of SE hebben gekocht tussen 2016 en 2018 worden opgeroepen zich te melden bij de claimorganisaties. Zij willen dat Apple klanten compenseert voor de schade die zij hebben geleden door de vertraagde werking van hun toestellen.
Volgens ConsumentenClaim hebben gebruikers van de iPhones schade opgelopen doordat de toestellen trager werden en niet meer naar behoren werkten. Veel consumenten moesten zelfs de batterij of hun hele iPhone voortijdig vervangen.
De claimorganisaties eisen een compensatie tot 100 euro per toestel voor gedupeerden. Voor degenen die hun iPhone hebben vervangen kan de compensatie hoger uitvallen.
Apple heeft toegegeven dat zij iPhones bewust langzamer heeft gemaakt om te voorkomen dat de chip in de telefoon de batterij zou uitputten. In de Verenigde Staten heeft Apple al een schikking getroffen van omgerekend zo'n 572 miljoen euro en is er 86 euro per gedupeerde uitgekeerd.
In Frankrijk heeft Apple een boete van 25 miljoen euro opgelegd gekregen vanwege dezelfde kwestie. Ook in andere Europese landen lopen er massaclaims tegen het bedrijf.