Gameontwikkelaar Epic Games beboet voor misleidende reclames

Gepubliceerd op 14/05/2024 17:00 in Tech

Gameontwikkelaar Epic Games, bekend van het populaire spel Fortnite, heeft boetes opgelegd gekregen van in totaal ruim 1,1 miljoen euro door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De boetes zijn opgelegd vanwege misleidende reclames.

Fortnite, met wereldwijd honderden miljoenen spelers en miljarden dollars omzet per jaar, heeft verschillende onderdelen, waarvan Battle Royale het meest bekend is. In dit onderdeel strijden maximaal 100 spelers tegen elkaar om als laatste over te blijven.

Hoewel het spel gratis te downloaden is, kunnen spelers extra's aanschaffen, zoals outfits voor hun personage. Deze werden gepromoot met teksten als 'Get it now' of 'Buy now', wat volgens de ACM verboden is omdat Fortnite zich richt op kinderen. De ACM beschouwt dit als 'agressieve handelspraktijken' en heeft hiervoor een boete van 560.000 euro opgelegd.

Daarnaast heeft Epic Games nog een boete van 560.000 euro gekregen voor misleidende timers. In het spel werd afgeteld naar hoe lang producten nog beschikbaar waren, wat volgens de ACM inspeelde op de angst van kinderen om iets te missen.

De ACM meldt dat het voor spelers niet duidelijk was of items na het verstrijken van de timer nog steeds te koop waren. Uit onderzoek bleek dat sommige producten verdwenen, terwijl andere dat niet deden.

Epic Games heeft laten weten een aantal maatregelen te zullen nemen, waaronder het verwijderen van de aflopende timers. Ook zal voortaan de lokale tijd in de online winkel worden getoond en zal de datum waarop een product uit de winkel verdwijnt zichtbaar zijn. Daarnaast zullen Nederlandse minderjarigen geen aanbiedingen meer te zien krijgen die bijna verlopen.

De ACM zal na 10 juni controleren of de veranderingen voldoende zijn doorgevoerd. Ondanks de genomen maatregelen heeft Epic Games bezwaar gemaakt tegen het besluit. Zij stellen dat jongeren onder de 16 jaar, als ze hun leeftijd eerlijk opgeven, beter beschermd worden doordat zij alleen aankopen kunnen doen met toestemming van hun ouders.

Lees meer nieuws in tech