Boete voor Fortnite-maker Epic Games zet gamemakers aan tot verandering

Gepubliceerd op 14/05/2024 19:00 in Tech

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de ontwikkelaar van Fortnite, Epic Games, een boete van 1,1 miljoen euro opgelegd vanwege misleidende advertenties in het spel. Deze boete kan een precedent scheppen voor andere gamemakers die vergelijkbare verkoopmethodes toepassen.

Rami Ismail, bestuurslid van de Dutch Games Association, is blij met de uitspraak van de ACM en denkt dat het gevolgen kan hebben voor andere ontwikkelaars. Gamejournalist Simoon Hermus van de Volkskrant voegt toe dat Epic Games ondanks de boete toch maatregelen zal moeten nemen om verdere sancties te voorkomen.

Epic Games heeft aangegeven in beroep te gaan tegen het besluit, maar heeft ook al wijzigingen in het spel aangebracht. Zo zijn de timers die aangaven wanneer een product niet meer beschikbaar was vervangen door de datum van het laatste beschikbaarheid. Bovendien is het nu voor spelers onder de 18 jaar niet mogelijk om producten te kopen die binnen 48 uur niet meer verkrijgbaar zijn.

De boete werd opgelegd vanwege misleidende praktijken, zoals de timers die aangaven wanneer een product niet meer te koop was, terwijl dit in werkelijkheid nog wel het geval was. Daarnaast vielen teksten als 'Get it now' en 'Buy now' onder agressieve handelspraktijken, omdat Fortnite zich richt op een jonger publiek.

De ACM hoopt met deze boete een signaal af te geven naar de gehele gaming sector. Naast Fortnite worden ook andere populaire gratis games zoals Roblox genoemd als potentieel doelwit van toekomstige sancties. Het toepassen van tijdsdruk en misleidende advertenties tast volgens de ACM het vertrouwen in de digitale economie aan.

Het is nu afwachten of andere gamemakers hun verkoopmethodes zullen aanpassen om sancties te voorkomen, of dat de ACM nog meer boetes zal uitdelen in de toekomst.

Lees meer nieuws in tech